Mikael Hoikkalan Esalainen: Maikkari vaikenee ja suomalaiskuskeja uhkaa sukupuutto – edessä on haikeita ja vaikeita aikoja formulahullulle kansanosalle

Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Tänä viikonloppuna monessa suomalaisessa olohuoneessa alkavat tutut pärinärituaalit. Tv-ruudulla näkyy asfaltin yllä väreilevä kuuma ilma, kun suomalaiskuskit aloittavat taas taistelunsa formula ykkösten maailmanmestaruudesta, ja MTV:n tuoteperheen kanavat mehustelevat niin paljon kuin sielu sietää.

Vuoden päästä näkymä on ainakin osittain muuttunut. Maikkarin kanavien ja F1:n liitto on kestänyt monen moottoriurheilufanin eliniän ajan, mutta tänä vuonna se päättyy. Ensi vuonna formuloiden tv-lähetyksistä Suomessa vastaa Viaplay. Kuka silloin on äänessä sinivalkoisena selostajana, emme vielä tiedä.

Varmuudella emme tiedä sitäkään, onko lähtöruudukossa yhtään suomalaista, jota hehkuttaa.

Suomalaisten F1-kuskien putki MM-sarjassa on kestänyt yhtäjaksoisesti loppuvuodesta 1989 lähtien. Tänä vuonna mukana on kaksi, mutta 41-vuotiaalle Kimi Räikköselle kyseessä on melko todennäköisesti jäähyväiskausi, eikä edes Valtteri Bottakselle voi povata varmaa F1-tonttia ensi vuodelle, jos hän karauttaa Mercedeksellään kiville eikä muita mielekkäitä tallipaikkoja ole avoinna.

Urheilulehden F1-ennakko-opas avaa tätä näkymää, eikä se näytä hyvältä. Tämän hetken lupaavimmat suomalaiset rata-autoilijat ovat sen verran kaukana F1:n tasosta, että jos Bottas pullahtaisi ulos kuninkuusluokasta lähivuosina, Suomi todennäköisesti putoaisi ulos F1-kuskikartalta ensimmäistä kertaa yli 30 vuoteen.

Näkymää synkentää se, että kyse ei ole pelkästään ajotaidoista.

Pääsy formula ykkösiin kysyy paksua lompakkoa. Näin on ollut jo pitkään, mutta peli on muuttumassa entistä enemmän suurrikkaiden lenkkikentäksi. Kolmen tämän hetken F1-kuskin – Nicholas Latifin, Nikita Mazepinin ja Lance Strollin – isät ovat miljardöörejä ja talliensa keskeisiä rahoittajia. Bottaksen perheeltäkin on vuosien saatossa uponnut kuusinumeroinen euromäärä Valtterin ajajauran rakentamiseen, mutta nykyään puhutaan hulluimmillaan summista, joissa nollia on perässä vielä pari kolme lisää.

”Se unohdetaan, miten Valtteri on itsensä sinne hommannut. Kuinka paljon siellä onkaan muita vaihtoehtoja, politiikkaa ja muuta kuraa. Silti ’Villähteen Fangio’ ajaa siellä”, suomalainen formulavaikuttaja Marko Koiranen muistuttaa Urheilulehdessä.

Vaikka Suomi jäisi ilman omaa F1-kuskia, on odotettavaa, että varikkojen lähistöllä suomalaisia nähdään yhä. Vajaa viisi vuotta sitten kuolleen lääkärisuuruus Aki Hintsan pioneerityö nimittäin näkyy ja vaikuttaa edelleen.

Hintsan suojateista Tommi Pärmäkoski, Antti Vierula, Antti Kontsas ja Pyry Salmela ovat tulleet F1-piireihin lähes täydestä tuntemattomuudesta ja ansainneet asemansa ja kunnioituksensa F1-kuljettajien "performance coacheina", henkilökohtaisina kuntovalmentajina. Pärmäkoski oli Sebastian Vettelin luottomies ja juhli tämän kanssa kahta maailmanmestaruutta ennen kuin asettui takaisin kotimaahan. Vierula, Kontsas ja Salmela ovat F1-kuvioissa edelleen.

Rahalla voi ostaa tallipaikan, muttei maailmanmestaruutta. Jos haluaa parhaaksi, kannattaa käyttää rahaa hyvään asiantuntija-apuun. Sitä löytyy Suomesta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.