Ehdokkaalta: Palvelusetelin halvennus olisi laiton teko

Mikael Seppälä

Keskustelu varhaiskasvatuksen palvelusetelistä käy kovilla kierroksilla! Pekka Komu ja Jetta Laakso toteavat kirjoituksessaan, että on erittäin huolestuttavaa, jos kunnalliseen päätäntään pesiytyy välinpitämättömyys säännöistä ja valtuuston päätöksistä.

Tällä he viittaavat kaupunginhallituksen käyttämään otto-oikeuteen palvelusetelin käsittelyssä. Ja he ovat aivan oikeassa: ei missään tapauksessa tällaista saa syntyä päätäntään.

Nyt vain taisi käydä niin, että hallitus esti Lahtea tekemästä laitonta päätöstä. Vaikka esitys palvelusetelin arvon laskemisesta hyväksyttiin lautakunnassa ja vahvistettiin valtuustossa, niin arvon laskeminen on lainvastainen teko!

Palvelusetelilain mukaan palvelusetelin arvon tulee olla kohtuullinen (7 §). Kohtuullisuutta voidaan arvioida vertaamalla palvelusetelin arvoa kunnan oman tuotannon kustannuksiin.

Lahden varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvo on 830 euroa, mikä on jo nyt merkittävästi alempi kuin kunnan vastaavat omat kustannukset. Kaupungissa on yleisesti käytetty vertailulukuna 945 euroa.

Tosin tähän lukuun Maria Mäkynen toi omia ajatuksia ja laskentamalleja, joilla saadaan tilanne näyttämään toisenlaiselta. Kuitenkin valtuuston hyväksymä esitys palveluselin arvon alentamisesta 5 eurolla ja alle kolmivuotiaiden kertoimen laskemisesta 1,75:stä 1,70:ään on lainvastainen ja lapsiperheitä eriarvoistava.

Marinin hallitus palautti 1.8.2020 lähtien subjektiiviseen oikeuden kokopäiväiseen varhaiskasvatukseen. Koska kyse on kuntalaisen subjektiivisesta oikeudesta, ei järjestäminen riipu kunnan määrärahoista.

Järjestäminen voi tapahtua joko kunnan omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä.

Näissä kaikissa lakisääteisissä järjestämistavoissa on kunnan luonnollisesti kohdeltava kuntalaisia tasavertaisesti.

Marinin hallitus on lisännyt varhaiskasvatuksen kustannuksia myös päättämällä vastikään kunnan varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen tulorajojen alentamisesta 1.8.2021 lähtien sekä on parhaillaan tiukentamassa ryhmäkokomääräysten tulkintaa eduskunnan käsiteltävänä olevan lakiesityksen mukaisesti.

Lakimuutoksista aiheutuvat kustannusten lisäykset korvataan kunnille valtion varoista. Myös Lahden kaupunki on saanut nämä valtion tuet.

Esittämällä määrärahasäästöjä palveluseteliin kaupunki pönkittää omaa palveluaan palveluseteliperheiden kustannuksella. Myös kunnan kustannukset nousevat vastaavalla tavalla ja ne kompensoidaan kunnan omista verovaroista.

Paineet varhaiskasvatuksen kustannuksiin ovat kaikissa kunnissa kovat. Mutta Lahdessa, sen paremmin kuin muuallakaan, niiden maksumiehenä eivät voi olla palveluseteliperheet.

Kunta ei voi olettaa, että palvelusetelillä tapahtuvan varhaiskasvatuksen tuotantokustannukset olisivat alhaisemmat kuin kunnan omat tuotantokustannukset.

Tämä muun muassa siksi, että kunnalla on velvollisuus palveluita hankkiessaan varmistaa, että kunnan määräämällä hinnalla on tosiasiallinen mahdollisuus tuottaa vaatimusten mukaista palvelua sekä laadullisesti ja sisällöllisesti.

Lahdessa on reilusti yli 20 yksityistä tuottajaa ja markkinat ovat pitäneet huolen siitä, ettei varhaiskasvatuksen ylihinnoittelua kunnassa ole.

Kunnan on huolehdittava myös siitä, että kun palveluseteli on käytössä, on se myös kaikille perheille aito vaihtoehto. Perheiden tasavertaiset mahdollisuudet valita haluamansa palveluntuottaja riippuu siis keskeisesti siitä, asettaako kunta palvelusetelin arvon riittäväksi.

Jos lautakunta asettaa palvelusetelin arvon merkittävästi alhaisemmaksi kuin mitä kunnan omat tuotantokustannukset ovat, ei vähävaraisemmilla perheillä ole mahdollisuutta valita palveluseteliä.

Lahdessa on reilusti yli 20 yksityistä tuottajaa ja markkinat ovat pitäneet huolen siitä, ettei varhaiskasvatuksen ylihinnoittelua kunnassa ole.

Kuntalaisten luottamus kuntaa kohtaan punnitaan sillä, millaisia päätöksiä lautakunnissa ja muissa kunnan päättävissä elimissä tehdään. Jos lautakunta alentaa kuntalaiselle jo myönnettyä etuutta alentamalla sen arvoa tai heikentämällä olemassa olevia ehtoja, on lautakunta pettänyt kuntalaisten luottamuksen.

Päättäessään alentaa palvelusetelin arvoa tai sen reunaehtoja kaventaa lautakunta tosiasiallisesti kuntalaisen subjektiivisen oikeuden toteutumista.

Lahtelainen perhe, joka käyttää tätä palveluseteliä omien lasten päivähoitoon eivät voi olla sellaisessa tilanteessa, että kesken sopimuskauden toinen osapuoli, vielä julkinen toimija, muuttaa sopimusehtoja.

Ei paljoa, mutta kuitenkin. Mikäli muutama lapsi ’palaa’ kunnan järjestämään hoitoon, niin kaupungille tullut ’säästö’ kului siinä yhteydessä

Myös palveluntuottajan pitää pystyä luottamaan sopimusosapuoleen, ettei kesken sopimuskauden tehdä muutoksia, ainakaan ilman neuvotteluja ja kysymättä heiltä!

kirjoittaja on kuntavaaliehdokas (kok.)

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut