Lukijalta: Harjun terveys ei ehdi auttamaan, koneääni vinkkaa potilaalle yksityisestä palvelusta

Tate Inervo

Kun Lahden kaupunki ja Mehiläinen aloittivat yhteiset terveyspalvelut, tapahtui yllättävä muutos. Suorasoitot sairaanhoitajille ja hoitotarvikekeskukseen on poistettu.

Kaikki yhteydenotot on siirretty tekoälylle. Siellä koneääni vastaa puheluun.

”Olet soittanut Harjun puhelinpalveluun. Palvelussamme on nyt ruuhkaa. Vastaamme puheluusi mahdollisimman pian, jos jonottamisen sijaan haluat meidän soittavan sinulle, paina tähti.”

Etsin tähteä ja viimein löydän sen, joskin myöhään. Koneäly toistaa: Valitse hoitopiiri yksi, kaksi, kolme, tai neljä.

Mietin mihin sairaanhoitopiiriin kuulun. Ykkönen.

Olen aloittanut moisen maratoonin 6.3 saamatta soittoa. Viimein 17.3. tulikin soitto diabeteshoitajalta. Ihanaa, todella hienoa!

Vihdoin viimein sain pyytää apua. Hoitaja kuitenkin ilmoitti, että hän ei ole minun hoitajani, vaan heille on perustettu omahoitajatiimi.

Hienoa, aivan kuin ennen vanhaan. Hän lupaa ilmoittaa puhelusta omahoitajalleni, joka ottaa minuun yhteyttä. Kysäisin hoitajalta, helpottaako uusi käytäntö teitä? Päinvastoin, kuului väsynyt vastaus, kaikki on sekaisin.

Odotan edelleen soittoa omahoitajalta ja hoitotarvikkeelta. Olen yrittänyt saada yhteyttä hoitotarviketoimistoon tuloksetta joka päivä useita kertoja.

Saman litanian koneääni kertoo uudelleen ja uudelleen. Sairaalaanhan ei voi mennä jonottamaan korona-epidemian vuoksi.

Olen jättänyt joka soitolla puhelinnumeroni. Viikon odotuksen jälkeen alkaa pian menomatka Levon hautausmaalle, luulisin?

“Voit soittaa Mehiläiseen ympäri vuorokauden.”

Olen insuliini-diabeetikko ja minulta on sokerimittaustikut ja sensorit lopussa. En ole voinut mitata veren sokeripitoisuuttani yli viikkoon.

Puhelinääni kertoo myös “Voit soittaa Mehiläiseen ympäri vuorokauden hoitajalle ja lääkärille. He voivat auttaa sinua.”

No tuumasta toimeen. Soitin annettuun puhelinnumeroon. Siellä vastasi sama tekoääni ja toisti saman litanian, Soitit jne. jne, jne. Suljin puhelimen ja aloin kirjoittaa mielipidettäni Etlariin.

Entä ne ihmiset, joilla ei ole älypuhelinta, vaan vanha Nokia tai lankapuhelin. Miten he voivat olla yhteydessä tekopuheen kanssa?

Lääkäri- ja hoitajatoimintaan olen erittäin tyytyväinen, eli kiitos heille.

Nyt minäkin tajuan, missä on jujun juuri. Kyllästyin ainaiseen tekoälyn äänen toistoon ja soitin Mehiläiseen.

Harjun sivustossa on myös liitteenä Mehiläisen mainos ja kun soitat, vastaajana on sama koneääni.

Kohta ovat kunnallisvaalit. Vinkki ehdokkaille. Ryhtykää parantamaan Lahden terveydenhoitoa parempaan malliin. Uskon, että en ole ainoa, joka on tympääntynyt nykyisestä menettelystä.

PS. Jos annat pirulle pikkusormen, se vie koko kehon.

Kommentoi