Anne Honkasen Esalainen: Pitäisikö Lahdessa painottaa julkisen taiteen tekijöiden valinnassa paikkakuntalaisia?

Anne Honkanen

Lahdessa on käynnissä ilahduttavan paljon julkisen taiteen hankkeita, joissa kaupunki on mukana. Tekijöitä on viimeisen vuoden aikana haettu esimerkiksi Viiskulmaan nousevan veistoksen ja matkakeskukseen tulevan laajan muraalin tekijöiksi.

Viiskulman veistoksesta järjestettiin kilpailu, jonka voitti viime syksynä Akseli Leinosen ehdotus Kylän portti , ja muraalin tekijöiksi valittiin portfoliohaussa työpari Terhi Ekebom ja Kirsi-Maria Raunio vähän aikaa sitten.

Voittajaehdotuksesta en ole kuullut negatiivista sanaa eikä kukaan ole epäillyt kuulteni muraalinkaan tekijöiden kyvykkyyttä hoitaa hommansa. Sen sijaan olen kuullut ihmettelyjä, miksi erityisesti muraalin tekijöiksi valittiin helsinkiläisiä, kun tarjolla olisi ollut paikallisiakin taiteilijoita.

Taustalla ihmettelyissä lienee, että Lahdessa on viime aikoina muutamaan kertaan huomattu, kuinka meille tärkeät tai isot urakat ovat menneet valitettavasti muille kuin lahtelaisille. Muraalin tekijät on helppo niputtaa samaksi jatkoksi Sibeliustalon tuolien tai Malvan logon suunnittelijan kanssa –  uuden visuaalisten taiteiden museon logokin kun tehtiin helsinkiläisessä toimistossa.

Samasta asiasta ei kuitenkaan ole kyse. Taideteosten valinnassa vaikuttavat myös makuasiat, eivät vain eurot, kuten esimerkiksi kunnallisissa kilpailutuksissa.

Viiskulman taidekilpailu ja muraalin portfoliohaku olivat avoimia kaikille taiteilijoille. Parhaat ehdotukset valitsivat työryhmät, joihin kuului kaupungin edustajien lisäksi myös taidealan edustajia – valtakunnankin tasolta – ja tapauksesta riippuen edustajia esimerkiksi Malskilta ja VR:ltä.

Muraalin tekijöiden valinnassa oli useita kriteerejä, jotka vaikuttivat valintaan. Matkakeskuksen muraalin on kerrottu olevan haastava kokonaisuus, ja haussa oli tekijöitä, jotka hallitsevat isoja kokonaisuuksia. Valittujen tuli myös hallita sabluunatekniikka, jolla maalaus toteutetaan, ja omata hyvät yhteistyötaidot, joista on etua kun taiteilijoiden apuna työskentelee kokemattomia nuoria. Muraalin tekijältä ei pyydetty teosehdotusta, mutta haussa piti esitellä idea, millaista muraalia olisi tekemässä.

Portfoliohaussa taiteilija esittelee referenssejään. Hyvissä asemissa ovat tekijät, joilla on jo näyttöjä, kuten muraalin tekijöiksi valitut. He ovat tehneet paljon muraaleja ja erikoistuneet niihin.

Lahdessa on vasta viime vuosina ryhdytty maalaamaan laajemmin muraaleja. Se on aiheuttanut sen, että paikkakunnalta ei löydy vielä kovin montaa muraaleihin profiloitunutta kokenutta tekijää. Kokeneiden tekijöiden rinnalla on vaikea kilpailla, vaikka idea voisi olla briljantti ja taidotkin varmasti yhtä hyvät.

Pitäisikö Lahdessa sitten painottaa paikkakuntalaisia kilpailuissa tai portfoliohauissa? Se olisi hienoa, mutta epäilen sen olevan yhtä mahdotonta kuin kunnallisissa kilpailutuksissa. Kovin rehellistäkään se ei olisi. Myös lahtelaiset ovat voittaneet taidekilpailuja muualla Suomessa. Paikallisten taiteilijoiden työn tukemiseen tarvitaan muitakin keinoja.

Veronmaksajana haluan, että teokseksi valitaan kisoissa ja hauissa paras vaihtoehto. Siihen ei välttämättä vaikuta taiteilijan kotikunta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.