Ehdokkaalta: Kallista palveluseteliä puolustetaan ideologisesti

Maria Mäkynen

Etelä-Suomen Sanomat otti viikon sisään kolme kertaa kantaa sivistyslautakunnan päätökseen varhaiskasvatuksen palvelusetelistä. Pääkirjoitus (8.3.), Matti Eve (11.3.) ja Terhi Säynäjärvi (13.3.) toistelevat samoja asenteellisia väitteitä, joita faktat eivät tue.

Leikkaukset sivistystoimesta eivät ole lähtökohtaisesti kestävää politiikkaa. Kaupungin korkeimpana päättävänä elimenä valtuusto päätti kuitenkin leikata varhaiskasvatuksesta kunnalliselta puolelta jopa 850 000 euroa ja yksityiseltä 137 000 euroa kohdistuen palveluseteliin. Palveluseteliasiasta äänestettiin ja asia päätettiin äänin 35–27. Lautakunta on kuntalain nojalla sidottu valtuuston talousarviopäätöksellä säästöjä tekemään.

Vasemmisto pitää Lahdessa lapsiperheiden puolta

Palvelusetelin kohtuullistamiselle on selvät perusteet ilman säästövelvoitteitakin. Vertailukaupungeista Lahti maksaa palvelusetelistä toiseksi suurinta hintaa. Palveluseteli on hinta, jonka kaupunki maksaa palveluiden tuottavalle yritykselle kaupunkilaisten verorahoilla.

Sääntökirjan lisäehdot tekevät palvelusetelistä kokonaisuudessaan verrokkikaupunkien arvokkaimman setelin. Lahti maksaa korkeinta kerrointa alle 3-vuotiaiden lasten hoidosta ja yksityiset päiväkodit saavat periä vanhemmilta vertailukaupunkien korkeinta 75 euron lisämaksua.

Lisämaksut eriarvoistavat perheitä. Kaikille halukkaille ei riitä kaupungin paikkoja, jolloin osa perheistä joutuu tahtomattaan päiväkotiin, joka perii lisämaksuja.

Etelä-Suomen Sanomien nostamassa vertailussa lasketaan kunnan hoitopaikan keskimääräinen kustannus (945 e/kk), johon sisältyy lakisääteiset jopa kolme kertaa kalliimpi erityispäiväkotihoito (1 730 e/kk) tai kaksi kertaa kalliimpi vuorohoito (1 473 e/kk), joita ei sisälly yksityiselle tuottajalle.

Kaikille halukkaille ei riitä kaupungin paikkoja, jolloin osa perheistä joutuu tahtomattaan päiväkotiin, joka perii lisämaksuja.

Lisäksi kunnalliseen päivähoitoon verrattuna yksityiset tarjoavat hoitoa kunnallista suppeammilla aukioloajoilla eikä mahdollisuutta erityiseen tukeen ole samassa määrin tai lainkaan. Kunnan palveluissa on saatavilla aamu- ja ilta-, viikonloppu ja vuorohoitoa, jota palvelusetelipäiväkodit eivät tarjoa.

Kun yksityinen ei näitä palveluita tarjoa, rehellisempi vertailu on verrata peruspalvelun kustannuksia toisiinsa. Kaupungin perustason hoitopaikan hinta on vain 766 euroa kuukaudessa. Yksityisestä perustason paikasta kaupunki maksaa säästön jälkeen 825 euron palveluseteliä. Kun vanhemmilta perittävät lisämaksut lasketaan mukaan, yksityisestä paikasta voidaan maksaa kuukaudessa jopa 144–900 euroa enemmän kuin kaupungin omasta vastaavasta perustason paikasta.

On ongelmallista, jos eri tuottajamallien eroavaisuuksia ei voida nostaa esille ilman, että se leimataan maakuntalehdessä ideologian sumentamaksi yritysten mustamaalaamiseksi. Toivottavasti alueen suurin sanomalehti tuo jatkossa tasapainoisesti esiin päätösten taustalla olevia tietoja eikä valikoi faktoja omien ideologisten mieltymystensä mukaisesti.

Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu, sivistyslautakunnan puheenjohtaja (sd.).

Kommentoi