Markus Pirttijoen Esalainen: Sairakkalassa pelti rytisi – tie Tampereelle on mahdollista saada nykyistä turvallisemmaksi

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Hollolan Sairakkalassa sattui viikolla kolari, josta olisi voinut tulla pahaa jälkeä. Rytäkässä törmäili linja-auto, täysperävaunullinen rekka-auto, kaksi Puolustusvoimien kuorma-autoa, pakettiauto ja henkilöauto.

Tällainen kokoonpano heitti ajatukset ajassa reilut 15 vuotta taaksepäin. Työuralta on nimittäin jäänyt erityisesti mieleen kaksi onnettomuutta tieliikenteestä. Toinen oli Konginkankaan bussiturma 2004 ja toinen Lahden- ja Porvoonväylillä tapahtuneet kolarisumat 2005. Kummatkin järkyttivät Suomea näihin aikoihin maaliskuussa.

Yhteistä molemmissa tapauksissa olivat hankalat keliolosuhteet. Konginkankaalla nelostie oli niin liukas, että kolaria selvittämään menneet poliisit eivät meinanneet pysyä pystyssä omilla jaloillaan. Lahden ja Porvoon moottoritiellä lumi pöllysi siihen malliin, että autoilijat eivät nähneet toisiaan.

Täsmälleen samoja elementtejä oli tarjolla Hollolassakin. Huono keli ja osapuolina raskasta kalustoa. Muuttujien ei olisi tarvinnut olla kovinkaan paljoa toisessa asennossa, jotta tapahtuma olisi kirjattu suuronnettomuudeksi. Onneksi ei kirjattu.

Ensimmäinen ajatus pahimman lumipölyn laskeuduttua oli se, että Sairakkalan kolaripaikalle osui yhtä aikaa hyvin paljon erilaisia ja kookkaita ajoneuvoja. Onko tämä sellainen reitti, jota raskas kalusto käyttää ja onko se käyttäjien edellyttämässä kunnossa?

Tiedossa kuitenkin on, että pahoja kolareita on Sairakkalassa tapahtunut ennenkin. Muutaman vuoden sisään on kahdessa kolarissa kuollut kolme ihmistä. Lisäksi on ollut lukuisia ulosajoista johtuneita loukkaantumisia.

Mielenkiinto kohdistuu ennen kaikkea siihen ammattiliikenteeseen, joka ajaa Suomea itä-länsi-suunnassa. Onko heidän pakko ajaa valtatielle 12? Kun katsoo karttaa, raskaalla kalustolla on Turun satamasta useita vaihtoehtoja ajaa Lahteen ja siitä edelleen kohti itäistä Suomea tai Venäjää. Reitti kymppitietä pitkin Forssan ja Hämeenlinnan kautta houkuttaa sen vuoksi, että se on useita kymmeniä kilometrejä lyhyempi kuin koukkaaminen Hyvinkään tai Kehä III:n kautta. Hämeenlinnan reitti on se, jota ajettaessa kuljetaan myös valtatietä 12 Sairakkalan läpi.

Lyhin ei kuitenkaan ole mikään edellä mainituista vaan reitti Riihimäen kautta. Raskas liikenne saattaa kuitenkin vieroksua sitä sen vuoksi, että Tammelasta Riihimäelle ja edelleen Hollolaan körötellään kantatietä. Valtatie vetää.

Ei kannattaisi. Uudenmaan ely-keskus ja Väylävirasto antavat tylyn tuomion Hämeenlinnan ja Lahden väliselle tieosuudelle valtateitä 10 ja 12 pitkin. Väylän mukaan kyseinen tieyhteys ei täytä pääteille asetettuja tavoitteita. Sen leveydet ja geometria ovat puutteelliset ja molemmilla valtateillä on paljon liittymiä ja jaksoja, joista puuttuu tarpeellinen kevyen liikenteen yhteys.

Uudenmaan ely-keskus ja Väylävirasto ovat esittäneet, että kantatielle 54 ohjattaisiin enemmän raskasta liikennettä, ja sen muuttamisesta valtatieksi tarvittavine parannuksineen on keskusteltu. Vastaavasti Hämeenlinnan läpi kulkeva kymppitie voitaisiin muuttaa kantatieksi. Jos tällä konstilla tien luokitus ja laatu Riihimäelle paranee ja Lahden ja Tampereen välinen tie saadaan aiempaa turvallisemmaksi, kannatan lämpimästi.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.