Lukijalta: Harjun terveys seuloo ongelmia kutsunnoissa

Henri Ärölä

Jukka Hintikka tuo Etelä-Suomen Sanomissa 28.2.2021 julkaistussa mielipidekirjoituksessaan hyvin esille keskeisen haasteen nuorten syrjäytymiseen liittyen. Kirjoituksessa myös käsitellään sitä, miten terveydenhuollon ammattilaiset voisivat haasteeseen tarttua.

Harjun terveys pyrkii vastaamaan nuorten tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Yksi osa tätä kokonaisuutta on asevelvollisuusiän saavuttaneiden miesten kutsuntatarkastukset. Näitä tullaan toteuttamaan sekä opiskelijaterveydenhuollossa että vastaanotoilla.

Toimintamalli on Harjun terveydessä suunniteltu siten, että kutsuntavelvollinen selviää yhdellä käynnillä, tuolloin hän tapaa ensin sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan ja tämän jälkeen lääkärin.

Kutsuntoja tekevä henkilökunta on koulutettu puolustusvoimien terveystarkastusmalliin, ja terveystarkastusten tekemiseen varataan riittävä aika.

Keskimäärin aika on noin puoli tuntia hoitajalla ja 15–20 minuuttia lääkärillä. Hoitajan rooli on tehdä esihaastattelu ja tietyt perustutkimukset (päihdekysely, näkö, värinäkö, kuuloseula, verenpaine jne). Lääkäri tekee oman kliinisen tutkimuksensa ja hoitajan yhteenvedon perusteella lääketieteellisen kokonaisarvion ja palveluskelpoisuusluokituksen.

Erityistä huomiota tullaan kiinnittämään asioihin, jotka ennustavat työttömyyteen ja syrjäytymiseen liittyviä uhkatekijöitä. Kuten Hintikkakin nosti kirjoituksessaan esille, kyseessä on monen nuoren ensimmäinen kontakti terveydenhuoltoon vuosiin ja tärkeä seulontahetki, jolloin tulee tunnistaa kohonneessa riskissä olevat henkilöt.

Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeongelmia on mahdotonta hoitaa yhden kutsuntatarkastuksen yhteydessä.

Palveluskelpoisuusluokituksen määrittäminen on suhteellisen suoraviivaista toimintaa. Tärkeämpää onkin, mitä tapahtuu tämän jälkeen.

Toimintamallissamme kutsuntatilaisuuden jälkeen kaikille palvelusvelvollisille, joiden terveydentilasta herää huoli, järjestetään asianmukaiset jatkotutkimukset ja hoitoonohjaus.

Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeongelmia on mahdotonta hoitaa yhden kutsuntatarkastuksen yhteydessä, vaan kyseiset henkilöt tulee tunnistaa ja saattaa hoidon piiriin. Harjun terveydessä on käytössä tiimimalli, jossa jokainen asiakas saa oman yhteyshenkilön, joka koordinoi hoidon kokonaisuutta ottaen hoitoon mukaan tarvittavat muut asiantuntijat (esimerkiksi mielenterveys- ja päihdehoitajat, fysioterapeutin, sosiaaliohjaajan jne).

Uskon vahvasti, että pystymme toteuttamaan aiempaa asiakaslähtöisemmän ja vaikuttavamman terveystarkastuksen kaikille kutsuntoihin osallistuville sekä tunnistamaan ja ohjaamaan hoidon piiriin henkilöt, jotka tästä hyötyvät.

Kirjoittaja on johtava lääkäri, Mehiläinen, Harjun terveys.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut