Mikael Hoikkalan Esalainen: Kotimainen verkkarifirma tiesi, mitä on hyvä asiakaspalvelu

Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Viime kesänä tilasin kotimaisesta verkkokaupasta verkkarit. Ja nimenomaan verkkarit: kansankielinen nimi on tässä tapauksessa ainoa oikea, sillä verryttelyyn kyseisiä housuja ei ollut tarkoitus juurikaan käyttää. Nämä ”collegehousut ovat niin tyylikkäät, että niillä voi mennä lisäksi syntymäpäiväjuhliin, teatteriin, oopperaan ja jopa nakkikioskille syömään”, kuului mainoslause. Nyökkäilin kuvia katsellessani, vaikka en sentään teatterireissulle ollut housuja valitsemassa.

Vain kokomitoitus mietitytti. Jotta housut olisivat oikeasti tyylikkäät, niiden pitäisi olla tyköistuvat. Niinpä soitin firmaan ja kysyin asiasta. Yrittäjä kehotti pienin varauksin valitsemaan M-koon. Voisihan housut sitten tarvittaessa vaihtaa.

Kaupat tehtiin. Verkkarit tulivat postissa, ja kuin puin ne ylleni, housut lepattivat hoikkien koipieni päällä aivan kaameina telttoina. Soitin yrittäjälle ja pahoittelin asiaa, sillä tiesin yrityksen kärsineen koronan ohella myös tuotantovaikeuksista, mutta näissä housuissa en lähtisi muualle kuin mökille.

Yrittäjä ymmärsi yskän. Housut tehtiin käsityönä Suomessa, joten tehtaalla voitaisiin tuunata minulle S-koon housuihin pidemmät lahkeet ilman lisäkuluja. Räknäsin sopivan lahjemitan, palautin ensimmäisen ostokseni ja sain vähän ajan kuluttua uudet verkkarit postissa. Ne istuivat täydellisesti.

”Suomalainen vaateala lähti uuteen nousuun”, otsikoi Helsingin Sanomat viime sunnuntaina. Artikkelin mukaan useilla suomalaisilla vaatevalmistajilla menee kohtalaisen hyvin. Makian ja Billebeinon kaltaiset uudet ja nuorekkaat brändit näkyvät vahvasti katukuvassa, mutta myös Marimekon, Nanson ja Voglian kaltaiset perinteikkäät toimijat ovat onnistuneet tavoittamaan nuorempiakin kuluttajia.

Oma näppituntumani oli pitkään, että kotimaisten valmistajien miestenvaatevalikoimasta löytyy releet vaareille, nuorille ja hipstereille, muttei mitään kovin hyvännäköistä keskitien työikäisille kaupunkilaisille. Käsitys on muuttunut parin viime vuoden aikana, kun eteen on osunut vaikka mitä mielenkiintoista. Palvelukin pelaa, kuten kokemani verkkarisaaga osoitti.

Koronavuodella saattaa olla vaikutuksensa. Mieluiten sovitan vaatteita ennen ostoa ja maksan ostokset tiskille, mutta näitä merkkejä ei tavarataloista ja perinteisistä vaateliikkeistä löydy. Eristysaikana on ollut aikaa perehtyä verkkokauppojen tarjontaan ja miettiä hankintoja kiireettä.

Support your local, lukee lahtelaisen vaateliikkeen myymissä tuotteissa. Suomeksi: tue paikallista. Moni onkin tukenut, kuten kyseisten vaatteiden ilmaantuvuus Lahden kaduilla paljastaa.

Itsekin omistan Support-paidan, mutta muuten vaatekulutuseuroni ovat valuneet muihin maakuntiin. Mainitut verkkarit ovat pirkanmaalaista tuotantoa, samoin kuin merinovillapipo, jonka sain viime jouluna lahjaksi. Kesäisin viihdyn perinteikkään, yli satavuotiaan kotimaisen firman tennareissa, joiden logossa on iso metsän eläin.

Naistenvaatteita Päijät-Hämeessä valmistaa kuulemma useampikin firma, mutta miestenvaatteissa tuntuu olevan hiljaisempaa. Toivottavasti Aleksi Salminen ehtii joskus herättää Mooster Denim -brändinsä takaisin henkiin.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.