Lukijalta: Reilu kilpailu ja laillisuus varmistettava verkkokaupassa – jatkossa kiinalaiset ja eurooppalaiset yritykset sääntöjen suhteen samalla viivalla

Henna Virkkunen

Korona-aika on vauhdittanut kaupan siirtymistä verkkoon. Suomalaiset verkkokaupat raportoivat tilausmääriensä kasvaneen viime vuonna 60 prosenttia. Verkkokauppaindeksin mukaan verkkokauppa ohittaa myynnissä perinteisen kaupan viimeistään vuonna 2025 eli jo neljän vuoden kuluttua.

Samaan aikaan suomalaiset myös ostavat yhä enemmän suoraan ulkomailta: jo noin 13 prosenttia netissä kulutetusta rahasta menee kiinalaisille kauppapaikoille. Halvat hinnat ja laaja tarjonta houkuttavat, mutta on hyvä huomata, etteivät nämä tuotteet läheskään aina täytä eurooppalaisia vaatimuksia. Osa saattaa olla suorastaan vaarallisia.

Tullin haaviin jää joka päivä laittomia, väärennettyjä tai luvanvaraisia tavaroita, kuten lääkkeitä, kosmetiikkaa, tekstiilejä, leluja, sähkölaitteita, aseita, uhanalaisista eläimistä ja kasveista tehtyjä tuotteita. Jos Suomessa kivijalkakauppias myy laitonta tavaraa, on jokseenkin selvää, kuka siitä on vastuussa. Kansainvälisessä verkkokaupassa tämä onkin hämärämpää. Mihin kuluttaja voi valittaa väärästä tai vaarallisesta tuotteista, ja kuinka viranomaiset saavat sen pois markkinoilta?

Vastuiden selkeyttämiseksi digisäännöt halutaan nyt EU-alueella paaluttaa selkeämmin lakiin. Kaikki, mikä eurooppalaisissa yhteiskunnissa on laitonta, on selkeästi sitä myös verkossa, koskien niin tavaroita, palveluita kuin sisältöjäkin. Digitaalisia palveluja koskevan tuoreen lakipaketin käsittely on juuri käynnistymässä EU-parlamentissa. Toimin tässä teollisuusvaliokunnan pääneuvottelijana.

Uudella asetuksella halutaan varmistaa, että netissä EU-alueella noudatetaan samoja laillisuusperiaatteita kuin muussakin elämässä. Käytännössä tämä tarkoittaa laajempaa vastuuta poistaa laittomat tavarat, palvelut ja sisällöt sivuiltaan.

Jatkossa myös EU:n ulkopuolisilla alustoilla tulee olla EU-alueella laillinen edustaja. Verkkokaupoissa tulee olla helposti löydettävät yhteystiedot, johon käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä helposti ja tehokkaasti. Alustoille tulee käyttöön pakolliset menettelyt laittomien tavaroiden poistamiseksi.

Verkkokaupoissa tulee olla helposti löydettävät yhteystiedot, johon käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä helposti.

Kuluttajan pitää voida luottaa siihen, että ostosten tekeminen on turvallista ja verkkoalustojen sisältö luotettavaa. Tämä on myös ehdottoman tärkeää yritysten reilun kilpailun näkökulmasta. Jatkossa esimerkiksi kiinalaisten verkkokauppajättien on noudatettava Euroopan markkinoilla samoja sääntöjä kuin omienkin yritystemme.

Uutta säännöstöä tullaan soveltamaan yhtenäisesti EU:n sisämarkkinoilla. Lain velvoitteet on suhteutettu kunkin palvelun kokoon, jotta tiukentuvat vaatimukset eivät olisi liian raskaita pienemmille ja aloittaville toimijoille. Pyrkimyksenä on osaltaan tukea pk-yritysten ja startupien kasvua, kun sisämarkkinoiden portinvartijana toimivien suurten nettialustojen asettamat kohtuuttomat ehdot kielletään.

Edellinen EU-tason lainsäädäntö verkkokaupan osalta on jo yli 20 vuotta vanhaa. Tuossa ajassa koko digimaailma on muuttunut huimasti. Myös nyt tehtävän sääntelyn on oltava tulevaisuuskestävää. On reagoitava olemassa oleviin haasteisiin, mutta samalla myös ennakoitava teknologian ja markkinan kehitystä pitkälle tulevaisuuteen.

Käsillä voikin sanoa olevan uuden digitaalisen vuosikymmenen alku. Digitaaliset palvelut ja datatalous kehittyvät nyt voimakkaasti. Laillisuus ja reilu kilpailu on varmistettava myös digiaikana.

Kirjoittaja on europarlamentaarikko (kok.).

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.