Lukijalta: Lahdessa on perusteltua harkita uudelleen pääpyöräteiden liukkaudentorjunta – formiaatista koituu välittömiä haittoja väylien käyttäjille

Jyrki Vaaherma

Tämä talvi on ollut aivan mainio harrastaa erilaisia talviurheilulajeja ja myös talvipyöräilyä. Talvella pyörä on hyvä varustaa talvirenkailla, joissa voi olla myös nastat. Hyvin auratulla kuivalla lumipinnalla voi turvallisesti pyöräillä myös vähemmän kuvioiduilla renkailla. Veden olomuodoista lumi on kylmimpään ja pimeimpään vuodenaikaan aivan mahtava ja tarkoituksenmukainen toimien hyvänä lämpöeristeenä ja tuoden valoisuutta.

Lahdessa on kaupungin toimesta tehty ympäristöteko, jonka mukaisesti on määritelty 20 kilometriä pyöräteitä kalleimpaan kunnossapitoluokkaan A++. Käytännössä tämä tarkoittaa pyöräteiden harjausta ja formiaattikemikaalin käyttöä. Tavoitteena on saada pyörätien asfalttipinta pysymään lumettomana ja sulana läpi talven.

Tämä on lähtökohdiltaan hyvä asia, mutta samanaikaisesti pyöräteiden pinta pysyy kovillakin pakkasilla märkänä ja lumisateen yhteydessä loskaisena vastoin veden luonnollista olomuotoa. On aivan ihmeellistä ja epätodellisen näköistä, kun katsoo 15 asteen pakkasessa kaunista talvista maisemaa ja autojen kuivaa ajorataa, mutta pyörätien pinta on sula ja märkä. Formiaatin vaikutus pohjaveteen on tässä yhteydessä merkityksetön, koska sillä on myös välittömiä vaikutuksia käyttäjille.

Formiaatti vaikuttaa kävellessä jalkineisiin. Jalkineiden mukana sitä kantautuu sisätiloihin aiheuttaen lisääntynyttä siivouksen tarvetta ja lattioiden suojausta. Pyörällä ajaessa formiaattisumun saa vaatteille, vauhdikkaammin ajaessa jopa kasvoille. Se lisää pyörän osien korroosiota ja mahdollisesti vikatilanteita sähköpyöriin.

Pyörän peseminen ulkona pakkasessa ei onnistu, koska vesi jäätyy ja pesupaikan ympäristöstä tulee liukas. Märällä asfaltilla nastarengas on epämiellyttävä ajaa. Talvipyöräilyssä ajomukavuus on parempi, jos alla on tasainen, valkoinen ja kuiva lumipinta.

Miksi Lahden pyöräilybaanaa sulatetaan formiaatilla?

Koirien ulkoiluttaminen formiaatista märillä pinnoilla saa pakkasella luonnottoman seurauksen. Märkä pinta jäähdyttää koiran tassut huomattavasti voimakkaammin kuin luonnollinen kuiva lumipinta. Lumipinnalla koira pysyy myös puhtaana, eikä joudu pakkaskelissä ulkoilun jälkeen vesipesuun. Formiaatti on myös luonnoton koiran tassuille.

Formiaattiliuoksen jäähdyttävää vaikutusta olisi mielenkiintoista testata laittamalla villakäsineellä suojattu käsi –15-asteiseen liuokseen ja toinen käsi pakkaslumeen. Syntyisi luonnollisesti vahva kokemus veden luonnollisen olomuodon eduksi.

Jos formiaatin edut olisivat ilmeiset, se mahdollistaisi autoilun kannalta pakkasillakin märkänä ja sulana olevat ajoväylät, ja näin voisi kesät ja talvet ajella nykylainsäädännön puitteissa jopa kesärenkailla varustetulla autolla. Kesärenkailla on selkeästi parempi pito märällä asfaltilla kuin talvirenkailla. Tosin myös autot saisivat pinnoilleen kunnon formiaattipinnoitteen. Tämän seurauksena taattaisiin menestys autojen pesupaikoille.

Lahdessa on perusteltua ottaa uudelleen tarkasteluun pääpyöräteiden liukkaudentorjunta. Suomessa on talvipyöräilyyn panostettu muun muassa Oulussa. Siellä halutaan lisätä ympärivuotista pyöräilyä ja kävelyä sekä vähentää kaatumistapauksia ottaen väylien käyttäjät huomioon.

Pääpyörätiet aurataan, jos lunta on kaksi senttimetriä ja tarvittaessa liukkautta torjutaan luonnonhiekalla (raekoko 2–6 millimetriä). Kemikaalien käyttö ja siitä koituvat haitat käyttäjille ja ympäristölle on pyritty minimoimaan.

Nyt kun olemme saaneet oikean talven lumineen ja pakkasineen, nautitaan siitä turvallisesti hyvin hoidetuilla ja auratuilla kevyenliikenteenväylillä ilman kallista kemikaalia – käyttäjät ja ympäristö huomioon ottaen – luonnollisemmin.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.