Ehdokkaalta: Digiin eivät kaikki asiakkaat vielä taivu

Kirsti Vaara

Kotiin jaetun tiedotteen mukaan Päijät-Sote-uudistuksen myötä terveyspalvelut ovat saaneet pidennetyt aukiolot, uusia digimahdollisuuksia on lisätty ja niin edelleen. Kiitos niistä. Toivon mukaan ne edistävät palveluiden käyttöä ja joustavuutta.

Kaikilta uuden vastaanottaminen ei käy kädenkäänteessä. Ikäihmisille, aika monelle, digikäyttämiseen on vielä matkaa, käyttöopastusta tarvitaan lisää, eteneminen digitaalisesti on monivaiheinen ja matkalla on monta toimijaa.

Jotkin nimitykset eivät esimerkiksi kerro, mitä puhelinnumero pitää sisällään? Esimerkiksi termi "avosairaanhoito" avautuu huonosti. Voiko sieltä saada varatuksi ajan lääkärille tai sairaanhoitajalle? On muistettava, että kaikilla ei ole tietokoneita eikä älypuhelimia ja varsin monet näkevät tai kuulevat huonosti, vaikka järki on aivan tallella.

Aika Fimlab-palveluun on helppo saada diginä varatuksi omaisen tai ystävän avulla, jollei ole omaa laitetta. Laboratorion aulassa on lehtitietojen ja oman kokemuksen perusteella ajoittain kovin ruuhkaista. Siellä pitää ehdottomasti olla henkilö, joka ohjaa sisäänkirjautumista ja vastaa käytännön järjestelyitä koskeviin kysymyksiin. Näin lisääntyy myös turvallisuuden tunne, jolla on merkitystä kaiken ikäisille asiakkaille korona-aikana.

Kun kaikkea on muutettu, ainakin aluksi on tärkeää, että muutokset tehdään niitä käyttäville helpoiksi, etteivät ne turhaan pelota ja saa asiakkaita hämmennyksiin.

Kirjoittaja on kuntavaaliehdokas (vihr.) Lahdesta.

Kommentoi