Lukijalta: Voitteko oikeasti väittää, että avoimet oppimisympäristöt vaikuttavat hyvältä idealta, kysyy lahtelainen peruskoululainen

Riia Kokko

Avoimet oppimisympäristöt tekevät opiskelusta huomattavasti haastavampaa verrattuna normaaleihin koululuokkiin. Olen huomannut, että ihmiset keskustelevat ja metelöivät huomattavasti enemmän avoimissa oppimisympäristöissä, mikä vaikuttaa heidän omaan ja muiden keskittymiskykyyn.

Avoimissa oppimisympäristöissä ei ole käytännössä mitään, mikä eristäisi meteliä, nimensä mukaan ne ovat täysin avoimia. Opettajatkaan eivät välttämättä pysty opettamaan kunnolla, sillä tilassa on yleensä monta eri luokkaa, jotka opiskelevat eri asioita. Opiskelun täytyisi olla siis täysin hiljaista, jotta se onnistuisi, mikä on lähes mahdotonta saavuttaa.

Jotkut voisivat sanoa, että avoimet oppimisympäristöt ovat uuden opetussuunnitelman mukaisia ja edistävät vuorovaikutustaitoja. Voitteko oikeasti väittää, että avoimet oppimisympäristöt vaikuttavat hyvältä idealta?

Omasta mielestäni oppitunnin sisällön oppiminen on huomattavasti olennaisempaa, kuin vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Kyse on kuitenkin koulusta.

Päättäjät, ajatelkaa tulevaisuudessa oppilaidenkin etua, ennen kuin teette päätöksiä. Tavoitteena on oppia.

Kirjoittaja käy Lähteen koulun 8. luokkaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.