Markus Pirttijoen Esalainen: Akuista voisi tulla uusi Nokia myös Lahteen

Markus Pirttijoki

Markus Pirttijoki

Aloitetaan tylsästi sanaparilla strategia ja työryhmä. Onhan näitä, strategioita ja työryhmiä. Vaan olisiko tässä itua isommaksi, kun puhutaan akkustrategiasta. Olisiko siinä jotain sellaista, josta Lahtikin voisi hyötyä?

Akkustrategia on 15-henkisen ryhmän työn tulos. Ryhmää johti Geologian tutkimuskeskuksen toimitusjohtaja Mika Nykänen. Siinä istui edustajia muun muassa yliopistoista Helsingistä ja Oulusta, VTT:ltä, Suomen Malmijalostuksesta, eri ministeriöistä ja Valmet Automotivesta. Lisäksi oli edustaja myös Lahden ja Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta LUTista, apulaisprofessori Pasi Peltoniemi.

Työryhmä luovutti raporttinsa elinkeinoministeri Mika Lintilälle tällä viikolla.

Jos ajatellaan piirun verran isommasti, akuista voisi syntyä Suomelle uusi Nokia. Meillä on pian raaka-ainetta omasta takaa, valmius kehittää jalostamisen vaatimaa osaamista ja rajattomat markkinat. Ihan kuten oli Nokiallakin.

Akkubisnes on kuitenkin vielä pieninä palasina ja osin pilkkeenä innokkaimpien silmäkulmassa pitkin Suomea.

Yhtäällä valmistaudutaan raaka-aineen tuotantoon ja toisaalla mietitään, millaista koulutusta pitäisi olla. Jonkun pitäisi sitten vielä myydä ja markkinoida.

Elinkeinoministerille luovutetun strategian tarkoituksena on kasata näistä palasista yhteinen palapeli, jota konsulttikielellä kutsutaan klusteriksi. Tästä akkuklusterista olisi tarkoitus saada Suomeen uusi Nokia, joka puksuttaa meille bruttokansantuotetta siihen malliin, että meillä on varaa hoitaa ikäihmisiä vielä 20 vuoden kuluttuakin.

Akkujen valmistuksessa yksi iso kulmakivi ovat raaka-aineet. Nikkeli- ja kobolttisulfaattia ei esiinny ihan joka kuusen juurella, mutta Kainuussa esiintyy. Liekö sattumaa, että vain viikko ennen akkustrategian julkistamista Terrafamen kaivokselle Sotkamoon myönnettiin ympäristölupa akkukemikaalitehtaan rakentamista varten. Sieltä saadaan jatkossa sekä raaka-aineet että niistä jalostetut kemikaalit yli miljoonan auton tarpeisiin vuodessa. Valtion pääomittaman kaivoksen panos-tuotos-suhde voi nousta merkittävästi korkeammaksi kuin eräiden ratalinjausten...

Terrafamen akkukemikaalitehtaalle ympäristölupa

Osaavien ammattilaisten eli tässä tapauksessa akkuinsinöörien kouluttaminen on aivan keskeistä. Nokiasta ei olisi tullut Nokiaa, jos Suomen korkeakoulukentässä ei hyvissä ajoin 1990-luvulla olisi panostettu niin voimakkaasti signaalin käsittelyyn. Sama koskee nyt akkukemikaaleja, akkuihin ja sähköautoihin liittyvää elektroniikkaa sekä kiertotaloutta.

On hienoa, että työryhmässä on ollut alusta alkaen mukana Lahdessa toimivan yliopiston henkilökuntaa. Tällaisen insinöörikoulutuksen aloittaminen sopisi Euroopan ympäristöpääkaupungille kuin kirves kantoon.

Eikä sovi unohtaa sitä, mitä elinkeinoministeri Mika Lintilä totesi Scanian bussitehtaan savuavilla raunioilla syyskuussa: "näen mahdollisuuksia siihen, että muuntokoulutuksen kautta Lahteen voitaisiin perustaa sähköisen autoilun klusteri".

Akkustrategian edellyttämä insinöörikoulutus on näiden ministerin sanojen jälkeen kuin syöttö lahtelaiseen lapaan, sanoisi entinen jääkiekkoilija.

Tukisummista ei kuultu vielä lupausta - sähköisen autoilun klusterista visioidaan korvaajaa Scanian lakkautettavalle bussitehtaalle Lahdessa: "Loistava mahdollisuus tuoda toimintaa Lahden alueelle"

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut