Lukijalta: Mistä Kymijärven biolaitoksen raaka-aine tulee?

Kari Korhonen

Hyvä kirjoitus toimittaja Vili Uuskalliolta ( ESS 21.1.). Olen itse ollut pitkään epäileväinen näiden annettujen tiedonjyvästen suhteen koskien Lahti Energiaa.

Hyssyttely päättyi viimein. Yksi keskeinen ongelma voi olla vielä Kymijärven biolaitoksen käyttämä polttoaine, jonka Lahti kehuu olevan hiilineutraalia, eli kun yksityisautoilu tuottaa hiilidioksidia ilmakehään, niin sitä metsänkorjuujätteen keräys, hakettaminen ja kuljettaminen voimalaitokselle ”ei tietenkään tuota”. Näin on keksitty hiilineutraalius raskaassa liikenteessä ja työkoneissa.

Mainittakoon vielä, että aikaisempaa hiilitonnia korvatakseen uuteen voimalaan pitää rahdata massaltaan viisinkertainen määrä tätä biomassaa.

Lahti lämmittää kuusenoksilla. Tällainen otsikko on nähty. Miten paljon tällä on tekemistä todellisuuden kanssa? Ehkä puolet, vähän enemmän tai vähän vähemmän.

Lahden biolaitos kerää raaka-ainetta sadan kilometrin säteellä. Nyt on Etelä-Suomeen tullut ja tulossa samanlaisia laitoksia, jotka ovat käyttämässä myös näitä metsänhakkuiden sivutuotteita. Paljonko näitä riittää?

Millä turve on korvattu? Itsekin olen tyytyväinen turpeen noston vähentymiseen. Suomen järvien rehevöityminen ja vesien tummuminen on vaikuttanut tietysti järvien kalakantoihin ja koko vesiekologiaan. Näihin ovat syynä jo 1960-luvulla alkaneet turvetuotanto ja metsien ojitus, jotka ovat valumien kautta tärvelleet vesistöjä.

Pitkät kuljetusmatkat kai vielä vaikuttavat hiilijalanjälkeen.

Turvetuotannosta leipänsä saaneet ovat ihmeissään. Urakoitsijoille on luvattu, että he voivat nyt korvata menetetyn siirtymällä nyt näiden metsänhakkuutähteiden haketukseen.

Nyt onkin yllättäen huomattu, ettei tälle haketetulle raaka-aineelle olekaan kysyntää. Urakoitsijat epäilevät, että raaka-aineen suuri osa tuleekin tuontitavarana todennäköisesti Venäjältä.

Nyt kiinnostaa, mistä Lahden Kymijärven voimalaitoksen biolaitoksen raaka-aine tulee, paljonko siitä maksetaan? Vieläpä niin, että paljonko tulee lähialueilta ja paljonko siitä maksetaan, ja millainen osuus on mahdollisella tuonnilla ja paljonko siitä maksetaan?

Tämä on keskeinen asia myös hiilineutraaliuden kannalta. Pitkät kuljetusmatkat kai vielä vaikuttavat hiilijalanjälkeen, ellei tämäkin ole niitä asioita, joita ei Lahden ja lahtelaisten pidä nyt esiin nostaa.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut