Mikael Hoikkalan Esalainen: Privaattinäytös kiekkopelissä, intiimi stand up -keikka tai ikioma rockbiisi – räätälöidyistä elämyksistä tuli korona-ajan hittituote

Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Kauko Röyhkä oli pulassa viime syksynä. Koronapandemia oli vienyt kokeneelta muusikolta työt kuten monelta muultakin esittävältä taiteilijalta, tuhansien eurojen veromätkyjen eräpäivä lähestyi, eikä rahaa ollut. Pakkotilanteessa löytyi luova ratkaisu: hän alkoi tehdä tilaustöinä lauluja yksityishenkilöille. Soolona tehty kappale irtoaa tonnilla ja bändin kanssa levytetty kahdella.

”Olin jo myymässä kitaroitani, kun keksin, että onhan minulla enemmän biisejä kuin kitaroita”, Röyhkä kertoi myöhemmin Apu-lehden haastattelussa.

Röyhkä ilmoitti biisimyynnin aloittamisesta Facebook-sivuillaan lokakuun alkupuolella. Kun Aamulehti haastatteli häntä kuusi päivää myöhemmin, tilauksia oli tullut jo lähes parikymmentä. Menekki oli yllätys Röyhkälle itselleenkin.

Röyhkän neronleimaus on ollut yksi pandemia-ajan hienoimmista myynti-innovaatioista mihin olen törmännyt. Taiteestahan ihmiset maksavat muutenkin suuria summia. Tonni taidemaalauksesta ei ole keräilijälle summa eikä mikään. Itse jätän taulut gallerioihin muita varten, mutta musiikin ystävänä sytyn ajatukselle, että tunnettu rockmuusikko tekisi ikioman biisin juuri minulle tai läheiselleni.

Musiikkikappale on ikuinen, mutta kertaelämyksetkin myyvät. Stand up -koomikko Teemu Vesterinen mullisti oman keikkakonseptinsa koronakeväänä ja alkoi järjestää turvallisia esityksiä kuopiolaisessa metsässä. Sisään otettiin vain kymmenen katsojaa ja lipun hinta oli sata euroa. Tavallista kalliimpi mutta tavallista intiimimpi keikkaelämys on kelvannut maksavalle yleisölle.

Urheiluviihteen puolella pantiin standardit uusiksi viime viikonloppuna, kun hollolalainen Hyvösen perhe pulitti 10 000 euroa luksustarjoilulla höystetystä privaattinäytöksestä Pelicansin jääkiekko-ottelussa.

Vaikka VIP-kokemus oli Hyvösen perheen oma juttu, positiivisesta julkisuudesta osansa sai myös heidän perheyrityksensä. Muhkea summa ahdingossa olevalle seuralle nähtiin suuren urheilumielen osoituksena. Näkyvyyttä tuli enemmän kuin kymppitonnin sponsoridiilillä monesti saa.

Monilla kuluttajilla on iso halu auttaa pandemian takia hätään joutuneita firmoja. Penkkiurheilijat ovat ostaneet virtuaalilippuja ottelutapahtumiin, vaikka vastine on saattanut olla luokkaa pelaajien joululaulutervehdysvideo tai oman naaman saaminen pahvisena tulosteena katsomoon.

Puolivillaisistakin tuotteista maksetaan tällä hetkellä lähestulkoon täysiä hintoja. Sen kestää, kun näkee, että sen puolivillaisuuden eteen on nähty vaivaa.

Pitkäaikaisempi opetus pätee vielä pandemian jälkeenkin.

Teemu Vesterinen on jo kertonut, että jatkaisi mielellään metsäkeikkojen tekemistä korona-ajan päätyttyäkin. Pelicans tuskin pitää kymppitonnin VIP-paketteja valikoimissaan, mutta kevyemmin räätälöidyissä ottelupaketeissa on myyntipotentiaalia. Kauko Röyhkä voi pitää biiskauppansa oven auki jatkossakin.

Erikoistuotteita ei välttämättä kannata suunnitella vain yritysmyyntiä ja tosirikkaita varten. Keskituloinenkin kaivaa kuvettaan, kun saa jotakin, jonka muistaa loppuelämänsä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut