Pääkirjoitus: Helppoja mutta kalliita keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi – keppiä luvassa listan häntäpäässä

Hallituksen tavoitteena on päästä liikenteen päästöistä eroon vuoteen 2045 mennessä. Katja Luoma / arkisto

Hallituksella on kovat tavoitteet liikenteen päästöjen leikkaamiseksi. Vuoteen 2035 mennessä kasvihuonekaasupäästöjä saisi syntyä puolet vuoden 2005 tasoon verrattuna, ja vuonna 2045 päästöjä ei saisi olla enää lainkaan. Suunnitelma perustuu hallitusohjelmaan kirjattuun tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Siis valtakunnallisesti sama, jonka Euroopan ympäristöpääkaupunki Lahti aikoo toteuttaa jo muutaman vuoden kuluessa.

Jotta liikenteen päästöjen vähentäminen onnistuu hallitusohjelman hengessä ja suunnitellussa aikataulussa, sen toteutumiseksi on nyt valmistunut fossiilittoman liikenteen tiekartta. Liikenne- ja viestintäministeriö lähetti sen lausuntokierrokselle perjantaina. Tiekartan sisällön voi tiivistää niin, että siinä lähdetään liikkeelle helpoimmasta päästä. Porkkanat ennen keppiä.

Tiekartan ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus tehdä päätökset keinoista, joilla fossiilisia polttoaineita korvataan biokaasulla ja sähköllä. Huoltoasemat velvoitetaan siihen, että biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee 34 prosenttiin eli kolmannes huoltamoilla myytävästä polttoaineesta pitäisi olla uusiutuvaa. Velvoitteen nostamisen kompensoimiseksi valtio lupailee tukea lataus- ja tankkausasemille sekä taloyhtiöille ja työpaikoille.

Julkista rahaa on jaossa muuallekin. Keinovalikoimaan kuuluu tukea täyssähköautojen, pakettiautojen ja raskaan kaluston hankintaan. Etanoli- ja kaasuautoille on luvassa konversiotukea ja vanhojen autojen romuttamisesta palkitaan. Tukea tulee myös liikkumisen ohjaukseen ja joukkoliikenteeseen. Kävelyä ja pyöräilyä edistämään käynnistetään investointiohjelma.

Toisessa vaiheessa arvioitaisiin etätöitä ja liikenteen uusia palveluita. Niihin liittyvä keinovalikoima syntyisi syksyllä. Niin ikään syksyllä pohdittaisiin kartan kolmatta osaa eli muun muassa autoilun verottamista.

Liikennekarttaa aletaan toteuttaa hillopurkin kansi raollaan.

Autoilun verotus on vaikea kysymys hallitukselle, koska se ei kohdistu samalla tavalla kansaan kuin vaikkapa ansio- ja pääomatulojen verottaminen. Autot ovat tärkeitä työkaluja monelle pienyrittäjälle ja välttämättömiä haja-asutusalueella. Jälkimmäisen kanssa varsinkin keskusta joutuu olemaan kieli keskellä suuta.

Kuntavaalien lähestyessä on ymmärrettävää, että liikennekarttaa aletaan toteuttaa hillopurkin kansi raollaan. Syksyllä joku voi tosin hoksata, että eduskuntavaaleihin on aikaa enää puolitoista vuotta. Saapa nähdä, jäävätkö tiekartan vaikeat verokysymykset lopulta seuraavalle hallitukselle.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.