Pääkirjoitus: Tämän viikon lumimyräkät panevat Lahden uudet talvipyörätiet oitis koetukselle

Lahden kaupunki yrittää pitää osan pyörätieverkostostaan sulana ja lumettomana tänä talvena. Sami Lettojärvi

Euroopan tämän vuoden ympäristöpääkaupunki Lahti aukoo uusia uria kannustaakseen asukkaitaan ympärivuotisesti polkupyörän satulaan. Kaupunki on ottanut tavoitteekseen pitää laajasta pyörätieverkostostaan jopa 20 kilometriä sulana ja lumettomana läpi koko talvikauden. Näin se pyrkii palvelemaan paremmin sekä työmatka- että kuntopyöräilijöitä.

Tavoite on haastava, vaikka se ei ehkä siltä tuntunut poikkeuksellisen vähälumiseksi jääneen viime talven jälkeen. Kuluva alkutalvi on ehtinyt jo osoittaa, että vuodet eivät ole veljeksiä. Todelliseen tulikokeeseensa "luksuspyörätiet" joutuvatkin aivan näinä päivinä, mikäli ennusteet harvinaisen rajuista lumipyryistä muuttuvat todeksi myös Lahden seudulla.

Lahtelaisille tarjolla 20 kilometriä pysyvästi lumetonta pyöräbaanaa – kaupunkilaiset antavat pisteliästä palautetta älypyörätien älyttömyydestä

Kuin tulevaa ennakoiden kaupungin katupäällikkö Mika Lastikka myöntää, ettei lumetonta väylää saada välttämättä tarjottua pyöräilijöille jatkuvasti kaikissa oloissa. Myräköiden jälkien siivoaminen ottaa aina aikansa. Toisaalta liukkaudentorjuntaan käytettävä formiaatti – jonka ympäristöystävällisyys lienee varmistettu moneen kertaan – ei pure kovalla pakkasella, kuten ei myöskään suola. Silloin on tyydyttävä hiekoitukseen, joka tosin ei sotke pyörää ja pyöräilijää kemikaalien tavoin.

Vaikka luksuspyöräteidenkin kunnossapito on siis viime kädessä luonnonvoimien armoilla, ne erottuvat muista väylistä edukseen korkeammalla kunnossapitoluokituksella. Niitä siis ruvetaan harjaamaan puhtaaksi lumesta ennen muita. Ja lumettomana sekä sulana ne luvataan nyt myös pitää – ainakin seuraavaan myräkkään asti.

Lupauksen piiriin kuuluvat pyörätiet sijaitsevat lähinnä kaupungin suurimpien katujen varsilla. Pisin yhtämittainen luksuspyörätie ulottuu Hollolan rajalta lähelle Pekanmäkeä pitkin Hämeenlinnantietä ja Mannerheiminkatua palvellen siten Lahden poikittaissuuntaista työmatkapyöräilyä. Samaan kastiin kuuluu myös Uudenmaankadun varren tuliterä älypyörätie, joka ei ole saanut lahtelaisilta varauksetonta hyväksyntää lyhyen historiansa aikana.

Moitteita on ehditty jakaa myös sulana ja lumettomana pidettävää pyörätiereitistöä kohtaan. Kriittinen keskustelu kuuluu asiaan, kun liikutellaan yhteisiä verorahoja. Tosin tässä tapauksessa niille on helppo keksiä turhempiakin kohteita, sillä pyöräilyn edistäminen yksityisautoilun kustannuksella myös talviaikaan on kestävän kehityksen mukaista politiikkaa ympäristöpääkaupunkivuoden jälkeenkin. Parikymmentä kilometriä lumetonta väylää on toki sillä tiellä vasta vaatimaton alku, mutta kannatettava sellainen.

Kommentoi