Lukijalta: Tavoittaako Harjun terveyden viestintä kaikki asiakkaat?

Seppo Koskinen

Viestintä on taitolaji, mikä suurissa muutoksissa se korostuu entisestään. Terveydenhuollon järjestelyt toimitiloineen ja digitalisaation korostaminen osana tuotettavia palveluita voivat osoittautua ongelmallisiksi. On paljon ihmisiä, joilla ei ole nykyajan teknisiä välineitä tai taitoa käyttää niitä.

Etelä-Suomen Sanomat julkaisi 29.12. uutisen näistä muutoksista yhteystietoineen, mutta kuinka paljon ihmisiä jää sen artikkelin tavoittamattomiin? Kaikille ei tule lehteä, ja aika vaikea oli ensilukemalta ymmärtää kaikki yhteydenottotavat, puhelinnumerot, palvelut ja ohjeet.

Jäin pohtimaan sitäkin, että digitaalisesti hoidetaan esimerkiksi silmätulehdus. Lisäksi lähes kaikista puheluista seuraa maksu. Digihuuma on kuin tuli: hyvä renki mutta huono isäntä. Myös henkilöstön kannalta oikea tieto ja työnohjaus ovat avainasioita, jotta homma toimii.

Samassa artikkelissa oli myös lääkäreitä koskeva huoli. Julkinen viesti leviää ja saa todellisuutta suuremmat mittasuhteet, mikä voi vaikeuttaa jatkossa lääkäreiden saantia. Tästä on esimerkkejä vuosituhannen alusta, jolloin Lahteen ei saatu lääkäreitä. Tehtiin jopa tutkimus syistä, mutta hukkaan meni. Korjaavia toimenpiteitä ei tehty.

Omasta mielestäni tuntuu, että nyt meneillään oleva muutos toimintojen keskittämisineen tuo useita käytännön ongelmia. Huoli on palvelua tarvitsevien ihmisten puolesta.

Kirjoittaja on Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja (sd.).

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.