Lukijalta: Kenenkään ei pidä työssään joutua hyökkäyksen kohteeksi

Sanna-Mari Myllynen

Asiakaspalvelutyötä tekeville ei ole uutinen, että kaupan alan töissä joutuu toisinaan sijaiskärsijäksi, kun asiakkaalla on huono päivä. Ilmiöstä puhutaan – mutta liian vähän. Julkisuudessa on ollut kirjoituksia siitä, että epäasiallinen käytös on kaupan alan työntekijöiden mukaan lisääntynyt korona-aikana ja he kohtaavat työssään huutamista, uhkailua ja jopa väkivaltaa.

Koronavuosi on raskas mielelle. Huoli tilanteesta painaa ja vie voimia, kun pikamatkasta on tullut maraton. Osa ihmisistä on hyvin väsynyt poikkeusvuoden aiheuttamasta työkuormasta, osa taas surusta, kun työtä ei ole.

Omien tunteidensa lisäksi asiakaspalvelijat joutuvat käsittelemään työssään yhä useammin puuskahduksia, joita me muut saamme omien vaikeiden hetkiemme vuoksi. Toisaalta on arvioitu, että korona on vahvistanut tiettyjen alojen arvostusta, myös kaupan alan, ovathan nämä ihmiset varmistamassa, että muiden pöydissä riittää ruoka.

Olemme keskustelleet aiheesta S-ryhmän henkilöstön kanssa. Monet ovat kertoneet, miten ihania vakiasiakkaat ovat ja miten pandemia-aika on näkynyt jopa lisääntyvänä asiakaspalvelijoiden huomioon ottamisena.

Toisenlaisiakin esimerkkejä valitettavasti on. Monet myyjät jakoivat tunteen siitä, että vuosi on ollut raskas. Tunnepurkauksia, nimittelyä ja alentavaa käytöstä esiintyy myös meidän myymälöissämme valitettavan paljon.

Meistä jokainen voi vaikuttaa toistemme päivään ja jaksamiseen käyttäytymällä ystävällisesti arjen kiireiden keskellä.

Kenenkään ei pidä työssään joutua toisen hyökkäyksen kohteeksi, ei henkisen eikä fyysisen. Poikkeusvuosi kysyy kaikilta empatiaa, kykyä asettua muiden asemaan. Asiakaspalvelijat tekevät tärkeää työtä monessa mielessä, sillä he ovat yksinäisimmille ihmisille aito sosiaalinen kontakti, ehkä ainut henkilö, jonka kanssa voi vaihtaa päivän aikana muutaman sanan.

Meistä jokainen voi vaikuttaa toistemme päivään ja jaksamiseen näinä vaikeina aikoina käyttäytymällä ystävällisesti arjen kiireiden keskellä. Toisen ihmisen ja työn arvostus välittyy läpi maskien, visiirien ja pleksien. Niin välittyy myös yhteistyön henki, jota nyt tarvitaan monella sektorilla.

Kirjoittaja on työhyvinvointijohtaja, SOK, S-ryhmän henkilöstötyö.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.