Pääkirjoitus: Verkkokauppa tuli ryminällä

Heidi Kosonen oli yksi joulupaketin tänä vuonna lähettäneistä. Katja Luoma / arkisto

Kusti on saanut tänä jouluna polkea erityisen rivakasti. Kyydissä on kulkenut viime vuotta enemmän joulukortteja, ja erityisen rynnistyksen ovat tehneet erikokoiset paketit. Postin mukaan se rikkoi kaikkien aikojen ennätyksensä joulunaikaan lähetettyjen pakettien määrässä.

Neljän viikon aikana posti on toimittanut asiakkaille yli seitsemän miljoonaa pakettia. Viime vuoteen verrattuna lähetysten määrä on kasvanut 50 prosenttia.

Pakettien määrän kasvulle voi löytää useita syitä. Verkkokaupan valikoima on kasvanut vauhdilla, koronarajoitukset ovat saaneet ihmiset varovaisiksi lähtemään ostoksille perinteiseen tyyliin eikä tänä jouluna paketteja viedä perille entiseen tapaan, kun joulut vietetään pienissä piireissä. Lisäksi uskallus ostaa verkosta on vahvistunut vuosien mittaan.

Ohjelmistoyhtiö Tieto EVRYn mukaan luottamus verkko-ostamiseen on Suomessa hienoisessa nousussa. Yhtiö on tutkinut, että Suomalaisista 77 prosenttia kokee verkko-ostamisen erittäin tai melko turvalliseksi, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 69 prosenttia.

Helppous, nopeus ja turvallisuus ovat asioita, jotka painavat vaakakupissa verkko-ostamisen puoleen. Verkkopalvelussa on myös mahdollista vertailla tuotteita ja listata asiakkaiden kommentteja.

Korona-aika voi tuoda kuitenkin kaupankäyntiin uuden ulottuvuuden, joka kävi ilmi myös Tieto EVRYn tutkimuksessa. Sen mukaan suomalaiset arvostavat ja toivovat turvallisen etäostamisen lisäksi myös muunlaisia ostosmahdollisuuksia. Ostoksilla halutaan hyödyntää itselle sopivia kanavia ja arkea helpottavia tapoja. Kauppiaille tämä tarkoittaa merkityksellisen asiakaskokemuksen rakentamista ja kehittämistä kaikissa kanavissa ja asiakaspolun vaiheissa.

Mahdollisuus kontaktiin syntyy kivijalkakaupassa myyjän kanssa.

Etäily voi synnyttää myös käänteisen reaktion. Kontaktia ja palvelua kaivataan ja sillä on jopa entistä suurempi merkitys maailmassa, jossa työskentelyyn liittyvä kanssakäyminenkin on entistä enemmän verkon yli tapahtuvaa, staattisten kasvosymbolien välistä keskustelua. Mahdollisuus kontaktiin syntyy perinteisessä kivijalkakaupassa asiantuntevan myyjän kanssa.

Joulunpyhien jälkeen koittava alennusmyyntien aika paljastaa, jääkö digiloikka päälle vai siirtyvätkö ihmiset entistä enemmän takaisin perinteisen kaupan palvelujen piiriin. Ainakin tuotevalikoima voi kannustaa jälkimmäiseen. Perinteisesti alennusmyynneistä ostetaan paljon vaatteita. Moni tahtoo varmasti sovittaa niitä ennen ostopäätöstä.

Ja ainakin yksi takuuvarma kauppojen sisäänheittotuote on joulun välipäiville: ilotulitteita ei voi ostaa verkosta kotiin.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut