Lukijalta: Lahden keskustaa pitää kehittää kuin yritystä – perimmäinen kysymys ei ole, miten sinne pääsee, vaan miten siellä viihtyy

Antti Pohja

Yritys menestyy omilla vahvuuksillaan. Kopioimaton kilpailuetu on asia, jota kannattaa tavoitella. Brändinrakentaminen on kaiken keskiössä. Vahva brändi tarkoittaa luottamusta, sisäisesti ja ulkoisesti.

Nämä ovat sanoja ja lauseita, jotka täsmäävät yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Työni puolesta puhun näistä teemoista viikoittain, mutta nyt halusin ottaa kantaa näin paljasjalkaiselle lahtelaiselle tuiki tärkeän asian, Lahden keskustan kehittämisen puolesta.

Koen, että keskustan kehittämiskeskustelu kimpoilee kärjistetysti autoilijat vastaan ei-autoilijat. Kysymys on tärkeä, mutta ei ratkaiseva. Keskustaa pitää kehittää kuin yritystä. Mitkä ovat keskustan kilpailuedut, millä erotutaan muista? Ketkä ovat keskustan käyttäjiä, kohderyhmää? Miksi keskusta on olemassa, mikä oikeuttaa sen olemassaolon? Jos keskusta olisi ihminen, millainen se olisi? Millainen on keskustan brändi? Entä tuotteet, kenelle ne on tarkoitettu ja miksi? Mitä muuta keskusta tarjoaa kuin ensisijaiset palvelut? Millaisten asioiden takia keskustaan tullaan ja miksi siellä viihdytään? Miten globaalit megatrendit näkyvät Suomessa ja Lahdessa, miten otamme ne huomioon?

Prisma-kansaa ei saisi Lahden keskustaan, vaikka sinne veisi moottoritie

Keskusta ei ole automarketti. Moni lahtelainen on huolissaan, miten hyvin tai huonosti keskustassa voi autoilla ja miten hyvin autolla sinne pääsee. Sanoisin, että pääsee jo nykyisellään, ja toriparkki on ratkaisu autoilulle. Auto parkkiin ja sillä selvä.

Sanoisin, että mitä vähemmän autoilla ydinkeskustassa ajetaan, sitä vetovoimaisemmaksi keskusta saadaan. Toriparkki pitää huolta autostasi, kun viihdyt keskustan palvelutarjonnassa ja tunnelmassa, ja jos teemme edes ohuita tulevaisuudenskenaarioita, voi hyvin olla, että nuorten kiinnostus autoiluun ja ajokortin hankkimiseen ei ole listan kärkipäässä.

Keskustan kehittämisen perimmäinen kysymys ei siis ole, miten sinne pääsee, vaan miten siellä viihtyy. Automarkettien kanssa keskustan ei kannata kilpailla, vaan sen kannattaa rakentaa vahva oma brändi, joka herättää luottamusta ja kiinnostusta. Keskustaan tullaan viihtymään, seurustelemaan ja käyttämään laadukkaita palveluita miljöössä, jota ei löydy kaupungin laidalta.

Keskusta on sataman isoveli ja tutkapari, jonka pitää luottaa omiin erityispiirteisiinsä ja vahvistaa niitä.

Kaupunkisuunnittelusta porvarilliseen tapaan syntyy mielikuva, että kaupunkia suunnitellaan lähinnä maksavia asiakkaita varten

Keskustaa täytyy kehittää ihminen edellä, ei auto. Autolla ei tarvitse päästä joka kortteliin ja joka kaupan eteen. Mitä vähemmän näemme ja kuulemme autoja keskustassa, sitä paremmin me siellä viihdymme.

Pohjaan mielipiteeni näkemääni ja kokemaani muista kaupunkikeskustoista Suomessa ja kymmenissä maissa ulkomailla. Viihtyisän ja vähäautoisen keskustan benchmarkeja riittää ympäri maailmaa. Poikkeuksetta vähäautoinen ydinkeskusta vie voiton korttelirallikisoista. Melu- ja ilmansaasteita kannattaa puristaa mahdollisimman alas. Silloin kaupungin äänet pääsevät esille.

Keskustan pitää korostaa asioita, jotka ovat sille ominaisia ja joilla se päihittää muut kaupunginosat mennen tullen. Sinne tullaan viihtymään. Keskusta on sataman isoveli ja tutkapari, jonka pitää luottaa omiin erityispiirteisiinsä ja vahvistaa niitä. Keskustan kehittämiseen liittyy vahvasti myös viereinen Ranta-Kartanon alue, joka liittyy saumattomasti ydinkeskustaan.

Nyt kannattaakin tehdä huolella, niin meillä voi olla tulevaisuudessa yksi Suomen kauneimmista ja vetovoimaisimmista keskustoista, mikä saattaa mahdollistaa myös muuttovoittotavoitteiden toteutumisen.

Eteläinen kehätie imaisi jo rekka-autoja kauemmas Lahden keskustasta – kaupungin omissa liikennemuutoksissa on pakka vielä aivan levällään

Keskustan brändi on osa Lahden brändiä, joka on vääräleuoista huolimatta ottanut edistyksellisiä askelia ympäristötekojen eteen ja puolesta. Tätä brändiä tulee vahvistaa myös keskustan osalta.

Naureskelijoita riittää aina, mutta se ei saa hämärtää visiota. Keskustaa pitää kehittää viihtyisyys edellä. Kaikki me haluamme keskustalle arvon, jonka se ansaitsee.

Lahden puolesta, ei ketään vastaan.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.