Mikael Hoikkalan Esalainen: Prisma-kansaa ei saisi Lahden keskustaan, vaikka sinne veisi moottoritie

Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Kun kauppakeskus Trio valmistui Lahden keskustaan vuonna 1992, se oli yksi Suomen suurimmista ostoskeskuksista.

Tämä voi tänä päivänä kuulostaa kaukaiselta ja melkein uskomattomalta. Yhtä uskomattomalta kuin se, että kotimaisella mainostelevisiolla ei vielä ollut edes omaa kanavaansa, Kariston ja Ankkuri–Ruoriniemen asuinalueita ei käytännössä ollut ja Lahdessa oli yli 10 000 asukasta vähemmän kuin kaupungin silloisten rajojen sisäpuolella nykyään. Lahtelaisen kuluttajan ikkunasta avautuva näkymä on muuttunut melkoisesti.

Lahden keskustasta keskusteltaessa ja etenkin sen alennustilaa surkuteltaessa usein ohitetaan nämä ilmeiset kehityskulut. Kaupunki on kasvanut reunoiltaan, joten palveluitakin on siirtynyt ja syntynyt sinne. Keskusta ei millään olisi tähän kysyntään pystynyt vastaamaan.

Viime aikoina väittelyt ovat käyneet kuumana kaupungin uuden liikennesuunnitelman eli Liisun ympärillä.

Jos kriitikoilta on jäänyt menneisyyden kaupunkikehitys huomaamatta, on ehkä tulevakin. Paavolaan nousee uusia asuintaloja kortteli korttelin perään, aikanaan tulee hotellikin. Samoin tapahtuu Ranta-Kartanossa. Siinä on keskustan palveluille tuhatmäärin uusia asiakkaita, jotka eivät tarvitse autoa.

Liisu-kritiikissä moni toistaa jo vuosia jauhettua hokemaa, kuinka Aleksanterinkatu pilattiin muuttamalla se yksisuuntaiseksi. Väitän vastaan: Aleksin kavennus on parantanut keskustan keskeisimpien kauppakortteleiden ja ravintolamiljöiden viihtyvyyttä merkittävästi. Se on mahdollistanut isommat ja viihtyisämmät terassit, joista eivät autot jyristä kahdella kaistalla ohi.

Viihtyvyyystekijöillä on väliä. Joka sanoo, ettei ole, voi juoda kahvinsa huoltoasemalla yhtä hyvin kuin keskustaterassilla – ja todennäköisesti juokin.

Vesijärvenkadulle suunniteltu kavennus saattaa tietää vielä suurempaa mullistusta kuin Aleksille. Nykyinen synkkä ja meluisa läpiajopätkä voi muuttua siistiksi ja eloisaksi kivijalkaliikkeiden keskittymäksi. Sijainti on loistava vanhan ydinkeskustan, Malskin alueen ja kasvavan Paavolan välissä.

Keskusta voi pärjätä vain omilla vahvuuksillaan. Se sopii ihmisille, jotka pitävät toisten kohtaamisesta. Sen ei pidä olla kuin automarket, jossa toisten väisteleminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Liisu katsoo kohti tulevaisuutta ja kehittyvää kaupunkikulttuuria.

Keskusta sijaitsee keskellä ja on tiiviimmin rakennettu kuin esikaupunkialueet. On selvää, että keskustassa on ahtaampaa ja sinne on kaupungin ulkokehältä hitaampaa tulla kuin automarketteihin. Se olisi hitaampaa, vaikka keskustaan kulkisi moottoritie.

Liisun vaikutukset Lahden keskustan saavutettavuuteen eivät olisi järisyttävät. Keskustaan pääsee nykyisin ja pitäisi tulevaisuudessakin päästä sukkelasti. Muutaman korttelin säteellä on monta parkkihallia, joista on yhtä lyhyt matka liikkeisiin kuin automarketin parkkiruudusta saman kaupan vihannesosastolle.

Jos väljyys, helppous ja kulku ostoskärryllä suoraan autolle ovat asioinnin ykköskriteerit, esikaupunkien Prisma-kansa autoilee joka tapauksessa automarketteihin. Keskustaa ei voi kehittää heidän ehdoillaan.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut