Lukijalta: Faktat ovat itäradan puolella: Porvoo–Kouvola-linjaus on paras ja kustannustehokkain vaihtoehto uudeksi idän suunnan yhteydeksi

Itäisen Suomen suurin ja tärkein yhteinen kehittämishanke on vihdoin ottamassa edistysaskeleita. Itäradan eteneminen on odotetusti aiheuttanut kritiikkiä ja periaatteellista vastustusta Lahden ja Kotkan suunnilla, joilla on asiassa omat intressinsä ajettavana.

Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan Itärata-linjauksen takana on yksimielisenä ja yhtenäisenä rintamana koko itäinen Suomi. Vankka ja laaja tuki itäradalle tuli esiin, kun 18 kaupunkia ja kuntaa (Kuopio, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta, Mikkeli, Porvoo, Kajaani, Imatra, Iisalmi, Varkaus, Pieksämäki, Siilinjärvi, Suonenjoki, Kitee, Lapinlahti, Parikkala, Mäntyharju ja Taipalsaari) tekivät alkusyksystä alustavan pääomituspäätöksen itäradan suunnitteluhankeyhtiöön osallistumisesta.

Lisäksi itäisen Suomen maakunnat Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Kainuu ovat itäratalinjauksen takana.

Itäradan eteneminen tähän pisteeseen ei ole myöskään tapahtunut kevyin perustein, vaan asiaa on selvitetty useaan kertaan. Uusimman Väyläviraston selvityksen mukaan itäradan Porvoo–Kouvola-linjaus on paras ja kustannustehokkain vaihtoehto uudeksi idän suunnan yhteydeksi. Se nopeuttaisi itäisen Suomen matka-aikoja laajimmin parantaen yhteyksiä sekä Savon että Karjalan radan osalta kansainvälisiä henkilöjunayhteyksiä unohtamatta.

Itäradan uuden raideyhteyden kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa, ja uutena ratahankkeena se on kalliimpi, mutta toisaalta palvelutasoltaan huomattavasti parempi kuin vaihtoehto, jossa kehitettäisiin pelkästään nykyratoja. Väylän tämän hetkiset suunnitelmat eivät sisällä myöskään merkittäviä nykyratojen parannustoimenpiteitä vilkkaasti liikennöidylle Kerava─Kouvola-välille.

Lahden kautta kulkeva nykyinen raideyhteys ei siis pysty tarjoamaan vastaavaa matka-aikojen nopeutusta idän suunnan liikenteelle kuin uusi itärata. Täysimääräisten hyötyjen saavuttamiseksi tarvitaan investointeja myös Savon ja Karjalan ratojen parannustoimiin. On kuitenkin tärkeää saada suunnittelu käyntiin uuden radan osalta.

Puolen Suomen yhteinen tahtotila on, että itärata etenee liikenne- ja viestintäministeriön esittämällä tavalla.

Valmistuessaan itärata palvelisi pääkaupunkiseutu mukaan lukien lähes kahta miljoonaa ihmistä ja todella laajaa aluetta – puolta Suomea. Uuden radan myötä itäisen Suomen rataverkolle saataisiin lisäkapasiteettia, joka tukisi poikittaissuuntaisen henkilöjunaliikenteen lisäämistä sekä parantaisi tavaraliikenteen edellytyksiä jo kuormitetulla rataverkolla.

Lahtikin säilyttäisi kysyntää vastaavat nopeat henkilöjunayhteytensä pääkaupunkiseudulle. Itärata yhdistäisi myös Porvoon uutena rautatiekaupunkina rataverkkoon ja toisi sen tuhansille pendelöijille nopean yhteyden Vantaalle ja Helsinkiin.

Itäisen Suomen saavutettavuus ja liikenneyhteydet ovat jääneet jälkeen muun Suomen kehityksestä. Itäradassa kyse ei ole vain nopeammasta yhteydestä, vaan kyse on myös laajan alueen kehityksestä ja elinvoimasta. Merkitykseltään itärata ei kalpene muiden suunnitteilla olevien suurten ratahankkeiden rinnalla.

Puolen Suomen yhteinen tahtotila on, että itärata etenee liikenne- ja viestintäministeriön esittämällä tavalla talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn, jonka jälkeen päästään jatkamaan kohti suunnitteluhankeyhtiön perustamista. Itärata ei ole uhka, vaan mahdollisuus koko Suomelle.

Jarmo Pirhonen, Kuopion kaupunginjohtaja, Marita Toikka, Kouvolan kaupunginjohtaja, Kari Karjalainen, Joensuun kaupunginjohtaja, Kimmo Jarva, Lappeenrannan kaupunginjohtaja, Timo Halonen, Mikkelin kaupunginjohtaja, Jukka-Pekka Ujula, Porvoon kaupunginjohtaja, Jari Tolonen, Kajaanin kaupunginjohtaja

Faktat ovat itäradan puolella: Porvoo–Kouvola-linjaus on paras ja kustannustehokkain vaihtoehto uudeksi idän suunnan yhteydeksi

Suomi-radan suunnittelu voi alkaa – Lahti mukana yhtiössä

"Katson tärkeäksi selventää, ettei kauppakamari ota kantaa liikennehankkeiden järjestyksiin tai aikatauluihin", kirjoittaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi

"Olen täysin vakuuttunut siitä, että itärataa ei tulla koskaan rakentamaan", sanoo kansanedustaja Kalle Jokinen – "Pitää osata ja uskaltaa sanoa ei"

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut