Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Lahden matkailuneuvonta on hyvin piilossa

Kesämatkalla Kristiinankaupungin matkailuinfon tiloissa toivotettiin iloisella hymyllä tervetulleeksi Kristiinankaupunkiiin. Annettiin alueen peruskartan lisäksi taitelijan tekemä kaupunkikartta. Kerrottiin kaupungin rakennuksista ja selvitettiin, missä ovat kahvilat ja ravintolat.

Paluumatkalla näkyi myös Mäntän keskustassa matkailun tuttu i-kirjain. Mieleen palautui myös parin vuoden takaa muisto Puumalasta, jossa kioski matkailutiedotteineen oli rannalla iltamyöhään auki.

Niinpä lähdin matkailijan silmin tutustumaan kotikaupungin Lahden matkailutiedotukseen.

Tiesin, että Trion sisäänkäynnin viereinen matkailun info-tila oli lopetettu, joskin oven yläpuolella oli i-kirjain. Kun menin ensimmäisen kerran yläkerran Palvelutorille noin klo 17, kaikki tilat oli suljettu, ja paikalla vain tympeä melumusiikki.

Toisen kerran olin paikalla klo 16 maissa. Jonotin ensin virkailiijalle, joka joutui ystävällisesti toteamaan, että matkailuesitteiden tila on jo suljettu.

Kolmannen kerran olin jonottamassa virkailijalle puolen päivän jälkeen. Nyt sain tiedon, että kulman takana on huone, jossa esitteitä on.

Yhdessä nurkkauksessa oli esitteitä.

Huoneessa ollut jälleen ystävällinen virkailija kertoi, ettei matkailuala ole hänelle tuttu. Yhdessä nurkkauksessa oli esitteitä. Muutama lokerikko, kuten Asikkalan lokerikko, oli tyhjä.

Olen hämmentynyt. Miten matkailutiedotus voi olla Lahdessa näin huonosti hoidettu, kun kaupunki haluaa olla yksi Suomen urheilu- ja liikuntakeskuksista ja Järvi-Suomen portti?

Miten kotimaan matkailija ymmärtää kulkea keltaista viivaa pitkin Palvelutorille, jossa pitää sitten vielä jonottaa nähdäkseen esitteitä? Entä ulkomaalainen turisti sitten kun korona-aika on ohi?

Lahti Regionissa on osaavat ihmiset ja paljon tehdään työtä, jotta matkailijat kokisivat elämyksiä ja alueen matkailuelinkeinot menestyisivät, mutta onko annettu riittävästi resursseja?

Muualla maailmassa monissa kaupungeissa matkailutiedotutus toimii sunnuntaisinkin auki olevan kahvilan yhteydessä, tai sitten matkailupisteeseen on perustettu kahvila.

Eivät nämä hyvin hoidetut kierrokset ole tuttuja kaikille lahtelaisillekaan.

Olisiko Lahdessa mahdollista löytää ja vuokrata sopiva tila pyhäpäivinäkin auki olevasta kahvilasta? Entä tilava R-kioski? R-kioskit ovat auki iltamyöhään.

Tiettyinä aikoina paikalle matkailu- alan ihminen. Sopivina aikoina ”tiskin taakse” myös Lahti-oppaita.

Tiedän, että Lahden tapahtumien lisäksi nämä mainiot oppaat osaavat kertoa monipuolisesti koko alueen nähtävyyksistä sekä tapatumista - ja myös historiasta tästä aiheesta kiinnostuneille.

Matkailijat saisivat samalla tietoa opastetuista kävelykierroksista. Eivät nämä hyvin hoidetut kierrokset ole tuttuja kaikille lahtelaisillekaan.

Jos kahvilan tai R-kioskin henkilökunnalla on kiinnostusta muuhunkin kuin esitteiden jakamiseen, annetaan koulutusta. Joka tapauksessa he kuulevat matkailuihmisten kertomukset. Ihmiset ovat yleensä kiinnostuneita kuulemaan uusista asioista ja oppimaan. R-kioskien myyjät ovat nykyisin moniosaajia.

Vaikka Palvelutorilla minulle kerrottiin, että netistähän asiat löytyvät, niin netti on vain apuväline.

Henkilökohtainen viestintä on yhä edelleen viestinnän tärkein muoto. Lahden alueen matkailu kaipaa mielestäni ystävällisesti hoidettua palvelua, jolloin voidaan heti vastata kysymyksiin ja kertoa asioista, joita ei ole ymmärretty kysyäkään netistä.

Mennyt kesä osoitti, miten suomalaiset hoksasivat kotimaan matkailun monipuolisen kohteet,kun koronatilane salli matkailun tietyissä rajoissa. Tämän trendin soisi jatkuvan. Päijät-Hämeessä on paljon elämysten ja mukavien muistojen kohteita. Niistä pitää vain kertoa kutkuttavasti.

Ennen uutta korona-aaltoa käväisin Porvoossa. Torilla entisen raatihuoneen vieressä oli telinekaappi, jonka lasiseinän luukusta saattoi ottaa esitteen. Sen kannessa luki: ”PORVOO ihania putiikkeja, hurmaavia herkkuja ja ikimuistoisia elämyksiä.”

Varsinainen matkailuneuvonta on Taidetehtaan infossa.

Kun Lahti Regionissa laaditaan hyviä matkailuesitteitä alueesta, niitä pitää olla näkyvästi esillä eikä nurkan takana. Voisivatko Muotoiluinstituutin opiskelijat suunnitella sopivat design-telineet?

Niitä voisi olla matkakeskuksessa, urheilukeskuksessa, Sibeliustalossa, Pajulahdessa, Vierumäellä, Vääksyn kanavalla vain muutamia esimerkkejä mainitakseni paikoista, joissa liikkuu väkeä.

Kolme vuotta sitten matkalla Tartosta Tallinnaan oli pistäytyminen Paiden pikkukaupungissa.

Lyhyellä pääkadulla ja sen sivukaduilla ei näkynyt yhtäkään kahvilaa. Mutta sitten silmiin osui tuttu i-kirjain. Kodikkaassa tilassa näytettiin heti kartasta kahvila, joka oli mutkan takana puistikon reunassa. Ennätettiin katsella vielä muutakin ympäristöä ennen jatkomatkaa laivarantaan.

Miten Paiden alle 10 000 asukkaan kaupungissa on varaa pitää matkailun info-tila ja henkilökohtainen palvelu. Se on tosin säveltäjä Arvo Pärtin synnyinkaupunki, mutta Lahdessa tällaista tilaa ei ole? Kuitenkin hyvin hoidettu matkailutiedotus luo koko maakuntaan työpaikkoja.