Pääkirjoitus: Valtuusto saa kuin saakin sanoa Liisusta viimeisen sanan

Liikennesuunnitelman puhuttavimpia yksityiskohtia on keskustan kehän toteuttaminen Tiirismaan ja Lotilan koulujen kohdalla. Juha Peurala

Lahden valtuusto pääsee kuin pääseekin sanomaan viimeisen sanan keskustan liikennesuunnitelman Liisun periaatteisiin vielä ennen vaaleja, vastoin teknisen ja ympäristölautakunnan muutaman viikon takaista päätöstä.

Kahtia jakautunut lautakunta yritti ottaa tuolloin puheenjohtajansa Francis McCarronin (kok.) äänellä Liisun valmistelussa vuoden aikalisän. Asian lautakunnalle esitellyt kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho osasi kuitenkin lukea ylempien päättäjien ajatuksia ja siirsi asian kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Hallitus kävi Liisusta viime viikolla liki yhtä tiukan äänestyksen kuin lautakunta ja passitti SDP:n, vihreiden ja keskustan voimin suunnitelman viikon päästä kokoontuvan valtuuston ratkaistavaksi. Se oli järkevä liike kuumentuneessa ilmapiirissä.

Liisu-raivo nousi vähästä – Lahden keskustan liikennesuunnitelma ei ole yltiöpäinen vaan varovainen ja konservatiivinen

Liisun osakseen saamasta arvostelusta viisastuneena hallituksen enemmistö täydensi esitystään useilla tarkentavilla kirjauksilla, joiden se toivonee kääntävän vastustajien päät myötämielisemmiksi.

Ilmeisen väärinymmärryksen hallitus pyrki oikaisemaan korostamalla, että katuja on tarkoitus kehittää myös keskustan ympärille muodostettavan kehän sisällä siten, ettei keskustan saavutettavuutta henkilöautoilla heikennetä. Monet ovat tulkinneet Liisua siten, että se sulkisi keskustan lopullisesti autoilijoilta ja veisi viimeisetkin toimintaedellytykset yrityksiltä.

Kauppiailta ja muiltakin elinkeinoelämän toimijoilta pyydetään Liisusta lausunnot kevään aikana. Näin hallitus tuli epäsuorasti myöntäneeksi, että kuuleminen on jäänyt puutteelliseksi. Asukkaiden vuoro tulla kuulluksi koittaa myöhemmin.

Kovaa kritiikkiä herättäneen Vuoksenkadun ratkaisun osana keskustan kehää hallitus lupaa toteuttaa turvallisena ja mahdollisimman vähän asutusta häiritsevänä. Tässä onnistuminen jää nähtäväksi kuten sekin, kyetäänkö Loviisankadun risteysalue suunnittelemaan siten, että Uudenmaankadulta pääsee sujuvasti kehälle ja takaisin.

Asukkaiden vuoro tulla kuulluksi koittaa myöhemmin.

Kannatettava esitys on ensin kokeilla bussien vaihtopysäkkejä Vesijärvenkadulla Trion kohdalla ennen pysyvää muutosta. Ja kaukaa viisasta on sekin, että eteläisen kehätien vaikutukset keskustan liikennemääriin aiotaan ottaa huomioon jatkosuunnittelussa.

Arvio tosin tehdään niinkin nopeasti kuin ensi elokuuhun mennessä. Se voi olla liian lyhyt aika luotettavan tiedon saamiseksi, mikäli koronatilanne pitää kaupunkiseudun sisäisen työmatkaliikenteen selvästi normaalia vähäisempänä pitkälle ensi vuoden puolelle. Tämäkin on syytä ottaa huomioon Liisun jatkovalmistelussa, jos niin pitkälle päästään.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.