Näppis: Voisiko hyvinvointiyhtymä julkaista mahdollisimman tarkasti paikat ja ajat, jolloin on voinut altistua koronavirukselle

Voisiko hyvinvointiyhtymä ottaa mallia Siun Sotesta ja julkaista mahdollisimman tarkasti paikat ja ajat, jolloin on voinut altistua koronavirukselle. Mielellään tietysti mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tieto on phhykyllä eikä vasta päivien kuluttua.

Nykyajan pienkauppa eli torpparit pakotetaan suurten kauppakeskusten tiloihin. Se on yksi syy monista, miksi keskustaa näivetetään kovalla kädellä!

Koronasta johtuen saattaa laturaivo iskeä pahasti siellä ensilumenladulla. Paras lääke raivoon on säilyttää turvavälit ja iloinen mieli!

Jatkuvasti kehotetaan lisäämään pyöräilyä. Taas alkoi se joka talvinen kivien levitys. Ei vieläkään siirrytty hiekkaan.

Riina Puusaari (vihr). Sinä olet ilmeisesti vielä nuori ja jaksat kävellä ripeästi ostoskasseja kantaen. Minä en ole ja siksi tarvitsen keskustassakin asioidessani autoa.

Kehätien säästötalkoissa tien tasausta nostettiin, ja tien ylittävät sillat nostettiin maisemaesteeksi. Nyt samat liikennesuunnittelijat haluavat rakentaa jalankulkijoille betonisillan Vuoksenkadulle. Kansanäänestys kehätiestä kuntavaalien yhteyteen.

Kyllä helpottaisi paljon opettajan ja vanhempien arkea, jos ne lapset opettelisivat itse hoitamaan läksynsä ja kokeensa.

Liisutelkaa siellä keskustassa keskenänne, niin paljon, kuin lystäätte. En enää sinne tule, ei asiaa. Maalaislahtelaisena pärjään ilman teitä!

Hei keskustakehän ideanikkarit. Koittakaa saada vihreä aalto toimimaan jo valmiilla kaduilla. Ehkä halvempaa kuin uusien "susien" tekeminen.

Pirttijoki unohti juomateollisuuden työllistämisketjusta loppupään eli poliisin, pelastuspalvelun, kriisiavun, perheterapeutit, lastensuojelun jne. Tällä teollisuudenalalla on siunaukselliset vaikutukset.

Sivistyspalvelun muutaman miljoonan leikkaukset ei säästä mitään. Sosiaali- ja terveysmenot miljardeja. Olisiko niissä parempia kohteita säästöille? Päättäjät vaihtoon!

Laittakaapa Lahti kuntoon asukkaille ja turisteille. Aleksi ja Vapaudenkatu kaksisuuntaiseksi. Bussit liikkuu kuten ennen matkakeskusta. Keskustaan lisää tavallisia kahviloita ja nakkarit takaisin. Parkkimaksuista pois 1/3. Kylläpä liikettä löytyy torillekin.

Sairaalaruoka on mautonta. Samoin vanhusten palvelutalossa. Ei ihme, ettei maistu. Suolaa ei ole, saati sitten muita mausteita. Keitot ovat vesilitkuja, joissa "makkaran pala etsii toista makkaraa". Salaattikastikkeita ei ole, joten kiinankaali tosi ikävää järsiä ilman kastiketta. Ruuan laatu huonontunut selvästi vuosien myötä. Kokemusta on. En ole ruuastavalittajatyyppi, mutta kyllä ruuan pitää maistua muultakin kuin vedeltä.

Kouluruoka on hyvää ja sitä saa hakea lisää niin paljon kun haluaa. Älkää aina viittikö valittaa! Usein parempaa kuin kotona!

Puusaaren kirjoitus, siis siirretään terveyshaitat ja kuolemat Lotilaan ja Saimaankadulle, koululaisille ja asukkaille, sinnehän valmistui juuri Lahden taloille isot yksiköt, joutavat kuolla vai. Mitä saastuttaa uuden kadun ja tunnelin tai kannen rakentaminen ja mitä maksaa. On valmis katu, mutta pitää rakentaa uusi. Poliitikot kumotkaa se 2011 päätös.

Olisko järkevämpää viedä niin suosittu polkupyöräliikenne sinne Vuoksen- ja Saimaankadulle? Jättäkää Vesijärvenkatu kehittäen nykyiseen käyttöön. Siinä on kehää riittämiin.

Voisko Lahteen saada lettukahviloita, joissa myytäisiin lettuja, sämpylöitä, viinereitä. Juomat kahvi, tee ja limpsa. Keskustaan ja rantaan, menestyisi varmasti.

Hollolan uudella terveyskeskuksella alkaa julkisivu valmistua. Ei siitä mitenkään olisi saanut vielä synkemmän näköistä?

Häh! Siis nykyinen Lahden kaupunginvaltuusto puolueista riippumatta onkin jo päätöksillään runnonut sen asian, että ympäristöpääkaupunkititteli saatiin Lahteen väkisin kustannuksista välittämättä. Hienoa, että Riina Puusaari paljasti asian sunnuntain ESS:ssa.

Oletko itse käynyt Suomea pitemmällä? Muualla maailmalla maisema- ja rakennuskulttuuria vaalitaan korkealla moraalilla, eikä rahan ehdoilla.

Black week ja friday. Jo nimetkin kertovat, et kuluttaminen on mustaa.

R. Puusaari ilmaisi tässä lehdessä huolensa melusaasteista, pienhiukkaspäästöistä sekä katupölyn vaikutuksista terveyteen ja ennenaikaisiin kuolemiin koskien keskustan liikennettä. Ihmettelen suuresti, miksi älypyörätie piti välttämättä tehdä vilkkaasti liikennöidyn valtatien varteen?! Miksi tässä suunnittelussa ei otettu huomioon liikenteen aiheuttamia pahoja terveyshaittoja?

Ajatteleeko Puusaari, että Lahti pelastuu, kun melusaaste ja ennenaikaisia kuolemia aiheuttava pienhiukkassaaste siirretään Vesijärvenkadulta Saimaankadun ympäristöön?

Miksi pitäisi olla ylisuvaitsevainen ja -ymmärtäväinen (=sinisilmäinen)? Sillä kerää vain hyväksikäyttäjiä ympärilleen. Minua opetettiin jo lapsena pitämään puoleni. Ja viisas oppi on ollutkin.

Etelä-Euroopassa maskipakko ainakin Italiassa ja Espanjassa. Aikaisemminkin käyttäneet paljon niitä, toisin kuin meillä. Silti siellä tartuntaluvut pilvissä. Kunhan ihmettelen..

Tehkää tunneli sen sillan tilalle Aleksille, niin kaikki on tyytyväisiä. T. Kojootti

Hei Riina Puusaari, kerrot elävästi vahvasti vuoden 2011 suunnitelmien mukaan. Pitäisikö jo päivittää nykypäiviin? Kukaan ei aja turhaan Vesijärvenkadulla, ei tällä aikakaudella. Toiveenne siitä, että jalankulkijat keskustassa lisääntyvät, kyllä toteutuu, kun hanhet ajavat ihmiset pois Pikku-Vesijärven rannoilta, sataman, Niemen, Ruoriniemen ja Mukkulan virkistysalueilta.

Kattelen juuri hiihtokilpailua. Meillä on puitteet maailman parasta luokkaa. Miksi meillä ei ole Suomen mestaruustasoa olevia hiihtäjiä? Onko LHS tehtävien tasalla? T. Asko H.

Muoveista asiaa. Nyt on unohdettu muovien hyvät puolet, joita ovat esim. lääketiede, jossa pelastetaan monta ihmishenkeä päivässä muovien ansiosta. Myös energiaa säästetään huomattavasti muovien ansiosta. Katsokaa ympärillenne maailmaa. Mitä tapahtuisi, jos kaikki muovit poistettaisiin? Kukaan ei varmaan halua ulkovessaan eikä kantaa vettä sisään? T. lehtori

Kaupunginhallitus ei tullut ajatelleeksi tekemänsä päätöksen seurauksia. Päätösten valmistelu, seurausten selvitys, eri vaihtoehtojen punninta?

Marja Sannikan ohjelmat ovat esimerkki hyvästä, tarpeellisesta, asiallisesta ja puolueettomasta haastatteluohjelmasta. Aiheet kohdistuvat yhteiskunnallisesti merkittäviin kysymyksiin. Haastateltavina ovat asiat kokemusperäisesti tuntevat ja niihin ainakin osaltaan vaikuttavat henkilöt. Haastattelu on totuutta hakevaa, asenteetonta, loogisesti etenevää ja hyvin yhteenvedoin koostettua.

Mihin demokratiaa enää tarvitaan, sanoi populisti, kun vallankahvaan kiinni pääsi!

Hyvä Jani Wallenius! Ensinhän meille syötettiin toriparkki ja nyt emme sitten kuitenkaan saa tulla keskustaan omalla autolla eikä linja-autolla. Mitenkäs huonojalkanen vanhus pääsee? Kysyn vaan.

Puusaari on edistämässä liisua turvallisuuden, viihtyisyyden ja asumisterveyden nimiin? Mene kuule tekemään ihan ensimmäiseksi sama samoilla perusteilla Malskin kävelykadulle, missä se autoilu on ihan oikeasti kielletty.

Missä ovat suomalaiset mäkimiehet, onko niitä?

70 vuotta täyttäneet heinolalaiset saavat käyttää ilmaiseksi kaupungin uimahallia, kuntosaleja ja ikääntyneiden liikuntaryhmiä. Olisipa meillä lahtelaisillakin sellainen etu.

Vihreiden tavoitteena on Liisun mukaan lisätä jalankulkua ja pyöräilyä. Lahdessa vanhukset lisääntyvät, kävely ja pyöräily automaattisesti vähenee ja loppuu. Järjen käyttö ei ole kiellettyä.

Hienoa, että Nastolan seurakunnassa on sekä mies että naiskanttori. On ilmeisesti ymmärretty, että kaikkia kuulijoita naiskanttorien sopraanot ei miellytä. Sunnuntain loppusoitto korvia hivelevää kuultavaa.

Tutkimus: "Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannukset ovat maan keskiarvoa pienemmät Päijät-Hämeessä. Tämä voi olla merkki paitsi palveluiden tehokkaasta järjestämisestä, myös kuntien heikosta maksukyvystä." Koko ajan on hehkutettu, kuinka phhyky on kustannustehokas, mutta ei meille ole kerrottu, että se johtuu maksukyvyttömyydestä.

Lahti ei ole syntynyt kävelijöiden eikä pyöräilijöiden kaupungiksi. Päijäthämäläisten pitää päästä sujuvasti kaikista ilmansuunnista autolla Lahden keskustaan. Etelästä tuleva liikenne joutuu alittamaan rautatien, joten pohjoiseen suuntautuvaa liikennettä ei tule hidastaa, korkeintaan suunnata osittain Saimaankadulle. Liisu ei ole realistinen, se on väkinäinen vain keskustan asukkaille hyvä.

Viking Line voi viedä paattinsa Kiinaan korjattavaksi. Siellähän rakennetaan uutta Viking Linen risteilijää. Veivät paattinsa sinne rakennettavaksi ja kuka tämän katastrofin aiheutti. Viking Linella en matkusta.

Hämeenmaa haluaisi pilata Aleksin siltarakennelmalla muutaman ei-lahtelaisen hotellivieraan kuvitellun tarpeen takia. Toivotamme hotellivieraat ylittämään Aleksia turvallisesti suojatietä pitkin!

Nyt pitää sulkea ravintolat. Sieltä se korona leviää. Miksi ne ovat auki? Sen viinan voi ostaa kaupasta ja juoda paikoissa, missä ei ole lähikontaktissa muihin ihmisiin.

Miksi Suomessa ei ymmärretä hyödyntää omia luonnonvaroja vaan niitä on ostettava ulkomailta. Velkakierteessä olevalla valtiolla ei ole varaa töppäilyyn. Arvaatko, mistä on kysymys?

Mitä pitää tapahtua, että Lahdessa ihmiset alkaisivat käyttää suojamaskeja? Esim. Sokoksessa päivittäin paljon asiakkaita ilman maskeja ja turvaväleistäkään eivät kaikki piittaa!

Kyllä kai korona leviää, jos ei päiväkodeissakaan edes yritetä sitä estää. Porukkaa on jos jonkinlaista pitkin taloa.

Liisu-perusteluja ja vaatimuksia lukiessa, tulee kysymään, miksi toriparkki rakennettiin.

Kun Keskustaloa rakennettiin 60-luvulla, niin Seurahuoneen perustukset piti tukea teräspaaluilla, ettei hotelli olisi sortunut. Jos tunneli tehtäisiin, niin se olisi tehtävä katkaisemalla Aleksi ja palkkaamalla arkeologit töihin. Koko kaivanto pitäisi paaluttaa, jottei katu sorru.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.