Näppis: Polttimon ranta voisi olla kulkijoiden hiljainen keidas

Ei enää yhtäkään kerrostaloa Ankkuriin tai Ruoriniemeen. Kevyen liikenteen "luomureitti" on hyvä ja kulkisi siis rantaa pitkin. Polttimon ranta voisi olla kulkijoiden hiljainen keidas. (Vrt. Pikkuvesijärven puisto). Veneiden "liottelu" yleensäkin tukkii rannat muulta terveyttä edistävältä toiminnalta.

Käykääpä Lahden keskustaa suunnittelevat Kuopiossa mallia kattomassa. Niin toimiva keskusta ja kaunista kaikille tilaa. Tästä aiheesta olikin kirjoitus.

Mitä tekee lahtelainen ministeri hallituksessa. Ei mitään. Äänestäjät odottavat tekoja eikä selityksiä jälkikäteen. On toimittava, kun on toiminnan aika.

Iäkkäiden määrä kasvaa, kun hyvinvointi on lisääntynyt, mihin koko yhteiskunta on pyrkinyt 1950-luvulta lähtien. Mitä tarkoittaa 52 % kasvu? Onko vuonna 2030 esim. 30 % väestöstä 75 vuotta täyttäneitä? Luvuilla voidaan kikkailla?

Jotenkin vielä ymmärrän, että raideyhteyttä Helsingistä Kotkan ja Haminan suuntaan kannattaa suunnitella, mutta en ymmärrä miksi Keravalta Kouvolaan pitäisi päästä 13 minuuttia nopeammin.

Harakan lentorata kulkee pääkaupungista Porvoon kautta Kouvolaan. Siksi lahtelaisen poliitikon on tarpeen herätä joka aamu ja ryhtyä kiireesti ajamaan rataa Lahti Heinola Jyväskylä Äänekoski. Harakan kotipesä on Äänekoski, jonka teollisuus tarvitsee lyhimmän ja nopeimman reitin Vuosaaren satamaterminaaleihin.

Kyllä ministeri Harakalla on ollut tiedossa Väyläviraston, Päijät-Hämeen kuntien, poliitikkojen ja ministeri Skinnarin näkemykset väylähankkeista jo kesällä. Vai puhuuko Harakka "siltarumpupolitiikasta" tai peräti "lehmänkaupoista"?

Nyt vain hyppäys bussista alas torin laidalla ja iloisesti loikkaus kadun yli omaan apteekkiin, omaan pankkiin ja kauppaan, torin kahviloissa on valinnan varaa!

Taas tavallisia kuluttajia syyllistetään mikromuovien jämistä. Miksi niitä edes valmistetaan? Valmistajat vastuuseen ja lopettamaan tuotannot. Minulle kelpaa tavallinen puuvillakin.

Perin kummallisia nuo rautatiehankkeet. Kilpaa kaupungit syytävät suunnitteluun miljoonia. Eikö valtiolla muka ole tässä roolia? Lahden demarikansanedustajat? Vain isot kaupungitko asiat päättävät?

Taloussanomat 5.11. asuntosijoitusyhtiö Kojamon tulos parani lähes 8 miljoonalla eurolla. Mikä on tulosta tehdessä, kun asukkaat palellutetaan asuntoihinsa, valitukset ei auta. Näin meillä Vihdinkadulla.

Elviira voisi myös tutustua maskinkäytön ikäviin puoliin, kuten allergioihin, bakteerien ja mikrobien keräämiseen ja siten keuhkoihin hengittämiseen.

Hämeessä ovat ministeritkin hitaita. Liikenneministeriön kaavailussa itäinen rata kulkee Porvoon ja Kouvolan kautta. ESS:n mukaan kesällä olisi pitänyt reagoida. Nyt Lahti jää nuolemaan näppejään.

Eikö SPR ole varaa laittaa vartijaa Vesijärvenkadun kirpputorille tai ainakin useampi myyjä ja yksi heistä ehdottomasti mies? Myyjät ja asiakkaatkin on siellä henkensä kaupalla näiden huumehörhöjen seassa nim.merk. useamman varkauden todistaja, kun kukaan ei uskalla puuttua asiaan.

Voiko olla todellista, että Terveysneuvossa tehdään muistitesti kysymällä käytätkö alkoholia ja puetko itse päälle ja tällä perusteella ei syytä huoleen muisti pelaa. Ei mitään hätää dementikoilla.

Kannullinen maitoo, ruisreikäleipee ja paketti voita Heinosen Maija-Liisalta. Torilta pari kiloa silakoita.

Hesarin grafiikoista näkyy, että Lahden ilmaantuvuusluku oli 22.9. 61,7. Ja phhyky uutisoi 24.9., että tartuntamäärät ovat viikon kuluessa laskeneet. Ja Erhola hehkuttaa että tiedottaminen on hyvää. Onko?

Julkiseen liikenteeseen pitää saada maskipakko, koska väki ei niitä muuten käytä. Itsekeskeiset urpot jankkaa, ettei maski suodata viruksia. Ei ehkä suodatakaan, mutta vähentää niiden leviämistä.

Etlarissa oli juttu, että liikenneonnettomuuksissa tänä vuonna kuollut 200 ihmistä. Kukaan ei vaadi hirvi- tai peurakannan pienentämistä. Kukaan ei esitä nopeudenrajoittimen vaatimista autoihin, mikä uusissa autoissa olisi vain ohjelmointi ajotietokoneeseen. Vain koronakuolemat kiinnostavat viranomaisia ja poliitikkoja.

Harakka huttua keitti, hännällänsä hämmensi ja aatetoverit asiat kämmäsi. Juna vislas jo pois Kouvolasta.....

Gospel-kuoron upea joulukonsertti Ristinkirkossa on peruutettu tämän korona-ajan kiihtyvyyden takia. Mielestäni nyt voitaisiin tuoda sitä loistavaa joulumieltä hyödyntämällä taltioituja Gospel-kuoron upeita konsertteja ja esittää niitä uusintoina television välityksellä. Se olisi joulun hyvä teko!

Urheiluselostajaparit Porttila ja Lassila jatkossakin selostamaan. Nina ja Kalle sekavaa päälle puhumista. Kalle retostelee vuosien vanhoilla saavutuksilla ja menneiden talven lumista.

Pekingin olympialaiset olis -22, menee kuka uskaltaa, vai?

Järvenpään CM on maailman paras ruokakauppa ja Teerenpeli on maailman paras viskitislaamo. Kyseessä on ollut huutokauppa, mihin ei esim. yksikään skotlantilainen viskitislaamo lähde mukaan.

ESS la. Jos Harakan lausunnot ratahankkeista ovat totta, niin Lahden seudun ministerit ja kansanedustajat ovat nukkuneet ruususen unta, kun ratahankkeet ovat kesällä olleet esillä.

Miksi Lahdessa järjestetään joulukylä, kun muualla Euroopassa on kaikki peruttu. Vastuutonta!

Teerenpeli ja Viking Malt eivät lisää työpaikkoja. Päin vastoin, uudessa Viking Maltissa tarvitaan vähemmän työntekijöitä kuin vanhassa.

Nyt pitäisi ehdottomasti keskittyä riskiryhmiin, kuten vanhuksiin. Jos lätkäjunnut taklailevat toisiaan kaukalossa, niin terve menoa.

Vaikka maski naamalla, ei se tarkoita sitä, että voit kassajonossa tulla niskaa hengittää. Pidä se turvaväli myös, hölmöläiset!

Aleksanterinkatu nelikaistaiseksi molempiin suuntiin, samoin Vapaudenkatu. Torikadun, Rautatienkadun ja Mariankadun kävelykatuosuudet pois ja auki kaksikaistaisena autoille. Maksuton pysäköinti torikannelle neljän jälkeen. Näin helppoa keskustan elävöittäminen.

Ei Lahden Aleksin ylikulkusillassa mikään muu ärsytä kuin se, että sitä ollaan tekemässä hienohelmoille, jotka ei millään viitsi sipsutella tien yli kuraista katua pitkin. Köyhät kun ei käy Seurahuoneella. Terv. köyhä.

Voihan Liisu sentään! Halutaanko koulujen viereen oikeasti synkkä kansiratkaisu? Miten pidetään kannen alla turvallisuutta yllä? Ikävä paikka.

Riina Puusaari ottaa kantaa Liisu-suunnitelmaan, viittaa hiilineutraaliin keskustaan. Tavoitteena lisätä pyöräilyä ja kävelyä keskustassa? Utopiaa, kuka pyöräilee talvipakkasella sateessa ostoksia kantaen. Tietysti ei ole liikkeitä keskustassa, jossa asioida. Sinne sitten vihreät pyöräilemään.

Riina Puusaari ei taida tajuta, että bussilla torille on aika monelle vanhukselle tai muuten vaikeasti liikkuvalle ainoa mahdollisuus päivän kohokohta päästä torille fiilistelemään ja ostoksille. Keskusta kuolee tällä menolla, ei siellä työikäiset päivisin käy, kun he ovat töissä. Ai että olen vihainen.

Auton pakokaasupäästöt eivät vähene lainkaan ajamalla Vuoksenkatua Vesijärvenkadun sijaan. Puusaaren (ESS 22.11. ) väite on tuulesta temmattu.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.