Lukijalta: Emme voi aina hiihtää perässä – Autoilun vähentäminen keskustassa on onnistunut jo lukuisissa kaupungeissa, miksei se onnistuisi myös meillä?

Tommi Leirilaakso

Lahden kylä oli pieni syrjäkylä, kun isoisäni isoisä syntyi täällä nälkävuosina. Silloin oli rakenteilla Lahden tulevaisuuden kannalta merkittävin liikennehanke, junarata.

Ylisen Viipurintien rinnalle tuli uusia liikenneratkaisuja. Kylä kasvoi kauppalaksi ja lopulta kaupungiksi. Sitä kehitettiin kulloistenkin ihanteiden mukaan, joskus suuria kompromisseja tehden. Kaupunki kuitenkin suunnitteli ja kehittyi.

Nykypäivän kulutus- ja asumistottumuksiin peilaten jotkin ratkaisut tuntuvat vääriltä. Lahdella olisi ollut oiva paikka rakentaa tiivistä kaupunkimaista kortteliasutusta paljon laajemmalle, mutta metsälähiö- ja autokaupunki-ihanteet tekivät kaupungista toisenlaisen.

Myös maaltamuutto vauhditti tätä kehitystä, sillä olihan auto joskus varallisuuden merkki. Silti Lahdessa on onnistuttu säilyttämään lyhyet etäisyydet liki kaikkialta kaikkialle.

Lahtelaisena minusta tuntuu oudolta seurata keskustelua Lahden kaupungin Liikenne- ja liikkumissuunnitelma LIISU2030:stä. Suunnitelmaa vastustetaan ilman perehtymistä sen sisältöihin tai faktoihin periaatteella ”kuka kovimmin huutaa, on oikeassa”. On kuitenkin selvää, että tulevaisuuden muutoksiin on hyvä varautua jo nyt, ei pelkästään eteläisen kehätien ja Paavolan kampusalueen valmistumisten johdosta.

Autoilu kaupungeissa tulee vielä hetken ikärakenteemme vuoksi lisääntymään, varsinkin, jos emme tee mitään. Nuorten autoiluinnokkuus kaupungeissa on laskenut jo muutaman vuoden, ja vuonna 2017 ajokorttien suorittaneiden 18-vuotiaiden suhteellinen osuus ikäluokasta kääntyi laskuun. Trendi seuraa Ruotsia noin 20 vuotta perässä. Nuoret suosivat kestävämpiä tapoja liikkua.

Vesijärvenkadun uudistaminen tuo turvallisuutta, eikö se ole turvallisuutta kaikille?

Lyhyiden etäisyyksien Lahdessa on loistavat mahdollisuudet lisätä kävelyä ja pyöräilyä, mutta se vaatii panostuksia muun muassa turvallisuuteen ja viihtyvyyteen.

Yksi Liisun eniten keskustelua herättäneistä ajatuksista on Vesijärvenkadun muuttaminen turvallisemmaksi kaikille liikkujille ja samalla keskustan kehän luominen. Nykytilanteessa Lahden ydinkeskustan halki kulkee merkittävissä määrin pelkkää läpiajoliikennettä. Nykyinen Veskun kapea yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä on vaarallinen, sillä esimerkiksi sähköpyörät nostavat pyöräilijöiden nopeuksia.

Jokainen lahtelainen on jossain vaiheessa jalankulkija: autoilija noustessaan autosta, pyöräilijä taluttaessaan pyörää tai joukkoliikenteen käyttäjä kävellessään pysäkille. Jos Vesijärvenkadun uudistaminen tuo turvallisuutta, eikö se ole turvallisuutta kaikille?

Autoliikenteen vähentäminen keskustassa on kuitenkin onnistunut jo lukuisissa suomalaiskaupungeissa, miksei se onnistuisi myös meillä?

Arvon päättäjät, olkaa rohkeita ja tehkää Lahden keskustasta turvallisempi kaikille sen käyttäjille. Me emme voi aina olla perässähiihtäjiä. Tehkää kaupunkilaisille tulevaisuutta, tai edes tätä päivää.

Kirjoittaja on kaupunkilainen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.