Lukijalta: Liikennesuunnitelmasta pitää kysyä kaikilta alusta asti – suurien linjausten jälkeen ei pystytä puuttumaan kuin pelargonioiden väriin

Jani Wallenius

Etelä-Suomen Sanomat kertoi 18.11., että Lahden yrittäjiltä ei ole kysytty virallista lausuntoa LIISU2030-liikennesuunnitelmasta koko valmisteluaikana. Valmistelijat sanoivat syyksi, että lyödään lukkoon ensin suuremmat raamit ja sitten myöhemmin kysytään yrittäjiltä.

Siis mitä? Totta kai pitää kysyä heti alussa kaikkien mielipidettä laajoilla kyselyillä, koska ei suurien linjausten jälkeen pystytä enää puuttumaan kuin pelargonioiden väriin Vesijärvenkadun kavennusalueella.

Syyksi sanottiin myös, että sittenhän pitäisi kysyä kaikilta. No niin pitääkin kysyä kaikilta (yrittäjät, asukkaat, kiinteistöjen omistajat…) lahtelaisilta ja heti, eikä virkamiehen pidä luoda omaa kapeaa visiotaan keskustasta, jota vastaan suuri osa lahtelaisista on.

Lahden keskustan Liisu-suunnitelmasta luvassa tiukka poliittinen vääntö – "Toivoisin, että joku ratkaisu löytyisi", sanoo vaa'ankieliasemassa oleva kaupunginhallituksen jäsen

Lahti Cityn puheenjohtajana ajoin läpi pienen kyselytutkimuksen keväällä 2019 jäsenille, että haluatteko bussien vaihdon säilyvän torilla. 80 prosenttia vastanneista halusi sen pysyvän siellä. Tämä taitaa olla ainoa jäsenkysely, jonka Lahti City on tehnyt aiheesta. Ajoin hallituksessa myös kyselytutkimuksen tekemistä Rautatienkadusta, mutta lähtöni jälkeen yhdistyksestä sitä ei koskaan tehty.

Lahti Cityn hallituksessa istuu myös yksi kaupungin Liisu-suunnitelman arkkitehdeista, joten olisi ollut luontevaa kysyä jäsenistön mielipiteitä suunnitelmiin koko suunnittelun ajan eri osa-alueista. Lahti Cityn mielipide pitää mielestäni olla sama kuin jäsenistön mielipide.

Tarkempia toteutuksia voidaan tehdä vasta, kun tiedetään vt12:n eteläisen kehätien vaikutukset Lahden keskustan liikennevirtoihin.

Mikäli Liisu tulisi sellaisenaan valtuuston käsittelyyn, teen muutosesityksen, jossa Vesijärvenkatua ei kavenneta, polkupyörät ohjataan laajemmin Kauppakadulle, bussit kiertäisivät jatkossakin torin kautta, autoilun mahdollisuutta keskustassa ei saa heikentää eikä myöskään kivijalkaliikkeiden lähellä olevia parkkipaikkoja saa vähentää.

Ja tärkeimpänä: suunnitelmasta voidaan tehdä tarkempia toteutuksia vasta, kun tiedetään vt12:n eteläisen kehätien vaikutukset Lahden keskustan liikennevirtoihin.

Tämänhetkistä Liisu-suunnitelmaa en sellaisenaan äänestä valtuustossa vihreällä napilla.

Kirjoittaja on keskustan yrittäjä ja Lahden kaupunginvaltuutettu (kok.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut