Pääkirjoitus: Tukitoimilla alkaa olla kiire, vaikka Jokimaan bussitehtaalta irtisanotaan pelättyä vähemmän väkeä

Pääluottamusmies Tommi Vanhala aisti Jokimaan tehtaan yt-neuvotteluissa aitoa yritystä vähentää irtisanottavien määrää. Sami Lettojarvi

Jos oli keskiviikkona julkistettu Viking Maltin suuri mallastamoinvestointi tämän syksyn paras talousuutinen Lahdessa, niin selvästi huonoin on ainakin toistaiseksi ollut ruotsalaisen Scanian syyskuinen päätös lopettaa tuotanto Jokimaan bussitehtaassa. Yritys aloitti tuolloin yhteistoimintaneuvottelut, joiden lähtökohtana oli koko 340-päisen henkilöstön irtisanominen.

Neuvottelut saatiin päätökseen tällä viikolla, ja myönteistä oli, että irtisanomiset jäivät lopulta vähäisemmiksi kuin oli pelättävissä.

Toki työttömäksi jää valitettavan suuri määrä ihmisiä, kun parinsadan irtisanottavan lisäksi työsuhteet päättyvät sopimusten mukaisesti kaikilta määräaikaisilta työntekijöiltä. Jonkinasteiseksi torjuntavoitoksi henkilöstön näkökulmasta osoittautui silti, että Jokimaalle jää työskentelemään melkein sata ihmistä. Heitä tarvitaan jatkossakin yrityksen tuotekehityksessä, varaosamyynnissä ja hallinnossa.

Tehtaan pääluottamusmies Tommi Vanhala oli tyytyväinen, että juuri tuotekehityksestä huolehtivan joukon kokoa onnistuttiin neuvotteluissa kasvattamaan parillakymmenellä hengellä.

Scanian toimitusjohtaja Marcus Wårdemark puolestaan luonnehti neuvottelutulosta "vastuulliseksi ja siedettäväksi", mikä osaltaan vahvistaa työnantajapuolen joustaneen ehkä yllättävänkin paljon alkuperäisistä tavoitteistaan.

Torjuntavoitto tai ei, valitettava tosiasia on silti, että Jokimaan tehtaan raunioilta joutuu työttömyyskortistoon pitkälle päälle 200 päijäthämäläistä viimeistään ensi kesänä. Isku on kova niin irtisanottavien työntekijöiden ja heidän perheidensä kuin heidän asuinpaikkakuntiensa kannalta.

Hyviä uutisia olisi mukava kuulla.

Tehtaan lopettamispäätös oli valtakunnallisestikin niin suuri uutinen, että se sai tuoreeltaan peräti kolme ministeriä pikavisiitille Jokimaalle. Käynti poiki idean Lahteen rakennettavasta sähköisen autoilun klusterista, jonka tarpeisiin entisiä bussitehtaan työntekijöitä olisi määrä kouluttaa muiden täsmätoimien ohella.

Sen koommin ei asiasta ole pääluottamusmies Vanhalan mukaan työntekijöiden korviin kuulunut, mikä toivottavasti ei silti tarkoita, etteikö pyöriä olisi jo pantu pyörimään sähköautoklusterin, uusien koulutuspaikkojen ja muiden tukitoimien edistämiseksi.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari kertoi alkuviikosta, että hyviä uutisia voi olla tiedossa lähiaikoina. Niitä olisikin mukava kuulla ennen kuin viimeisetkin irtisanottavat scanialaiset ehtivät karistaa Jokimaan ja ehkä Lahdenkin pölyt jaloistaan.

Scanian Lahden bussitehtaan pääluottamusmies: Ministerivierailun jälkeen ei puhelin ole soinut

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.