Miksi Lahdessa taas runnotaan, nyt keskustan "kehätietä"? – Myös toriparkin ja Aleksin remontin piti tuoda keskustaan asiakkaita. Onko näin käynyt?

Jocke Rantanen

Kirjoitan "kehätien" sitaatteihin, koska tämä liikennejärjestely ei ole kehätie. Se on jonkinlainen reitti ydinkeskustan ympärillä, jolta on vain muutama sata metriä Kauppatorille.

Koko ajatusta ”kehätiestä” markkinoidaan samoilla perusteilla kuin toriparkkia. Sen piti tuoda keskustaan asiakkaita kivijalkakauppoihin ja kahviloihin, samoin Aleksanterinkadun remontin. Ovatko nämä elävöittäneet keskustaa?

Jo aikaisemmin tehtiin ”kävelykadut”, jotka eivät ole kävelykatuja, vaan jakelu-, remontti- ynnä muiden autojen pysäköintialueita. Lähes aina niillä on useampi kuin yksi dieseli pärräämässä. Siinä sitten pujotellaan ja istuskellaan dieselien metelissä ja -katkussa.

Toriparkin piti tuoda elämää keskustaan. Keskusta on entistä hiljaisempi, yhä enemmän on tyhjiä liiketiloja tai kuten Trio, kaupunki yrittää pelastaa omistajan tappioilta vuokraamalla tiloja osittain täysin tarpeettomiin toimintoihin, verorahoilla.

Torielämä on lähes kadonnut. Toriparkin talous on neljän toimintavuoden jälkeen viimein saatu +/- tasolle? Pysäköinti oy:n tuotto oli 330 000 euroa, liikevaihto 2,6 miljoonaa. Mikä osuus liikevaihdosta on Toriparkin? Onko se tuonut väkeä keskustaan?

Tuoko "kehätie" väkeä keskustaan? Miksi ihmiset pysäköisivät autonsa 300–800 metrin päähän ja lähtisivät jalkaisin kauppaliikkeisiin, joita ei edes ole tai ”poikkeaisivat” kahville? Ensin on saatava kivijalkakaupat takaisin, vasta sitten tulevat ihmiset.

Kun asianomainen lautakunta on päättänyt lykätä kehätietä, eikö sen demokratian mukaan pitäisi silloin myös olla niin?

Pitääkö kaupunki keinotekoisesti yllä liiketilojen vuokria? ”Matkakeskus” piti siirtää linja-autoasemalta Rautatieaseman yhteyteen. Itse asiassa se poistettiin ja rakennettiin kallis linja-autopysäkki rautatieasemalle. Se vei ihmisiä keskustasta pois.

Linja-autoaseman lakkauttamisen yhteydessä siirrettiin Matkahuolto täydellisen epätoimiviin tiloihin, liikenteellisesti ja tilojen suhteen.

Miksi Lahdessa sitten tehdään kaikki ”väärin”? Kenen intresseissä on rakentaa kaupunki täyteen asuinkerrostaloja, joissa on pieniä, mahdollisimman kannattavia asuntoja vuokra-asunnoiksi? Mikä on poliitikkojen suhde sijoittajiin ja rakentajiin? Onko menty liian kauan ”rahan ehdoilla”, ohi kaupunkilaisten tarpeiden?

Miksi sujuva liikenne Vesijärvenkatua keskustaan pitää sekoittaa? Vesijärvenkatu toimii nyt hyvin sisäänajoväylänä, siltä poiketaan risteäville kaduille. Hyvin harva ajaa läpi kaupungin Launeelta Kivistönmäelle. Sen huomaa, kun ajaa itse samassa virrassa. Tämä paitsi työmatkaliikenne aamulla ja iltapäivällä. Vesijärvenkadulta liikenne Mannerheiminkadulle on aika vähäistä, muutama auto yksillä valoilla suuntaansa.

Kun liikenne siirretään Saimaankadulle, jonka läheisyyteen puuhataan valtavaa koulua, liikenne Saimaankadulla lisääntyy dramaattisesti. Pääsy Saimaankadulta Launeelle vaikeutuu, olipa tunneli tai kansi.

1 800 oppilasta liikkuu pitkin päivää koulualueelta keskustaan aiheuttaen sen, että liikennevalot täytyy pitää autoille punaisella pitkiä aikoja.

1 800 oppilasta liikkuu pitkin päivää koulualueelta keskustaan päin aiheuttaen sen, että liikennevalot täytyy pitää autoille punaisella pitkiä aikoja.

Liikenne esimerkiksi entisellä Paasikivenaukiolla lisääntyy huomattavasti, Paasikivenaukion ajoradat ovat valmiiksi ahtaita, niitä ei ole suunniteltu ”kehätien” osaksi. Ainoa hyvä asia olisi se että liikenne Holmaan käyttäisi Saimaankatua. Tosin sitähän se käyttää jo.

Vai onko kysymyksessä kaikesta huolimatta demokratian puute, kun jonkun SDP:ssä (tai joissakin muissa puolueissa) päättävän tahon ajatus runnotaan läpi keinoja kaihtamatta.

Kun nyt asiaomainen lautakunta on päättänyt kehätiestä, niin eikö se demokratian mukaan pitäisi silloin myös olla niin?

Sirkku Hildén haluaa, joko itse tai SDP, että tuo kehätie toteutetaan. Sama oli tilanne niin sanotun ohitien kanssa. Se runnottiin läpi kai kolmannella kerralla, vaikka kaupunki on lähes konkurssitilassa.

Mikä on poliitikkojen suhde sijoittajiin ja rakentajiin? Onko menty liian kauan ”rahan ehdoilla”, ohi kaupunkilaisten tarpeiden?

Veronkorotuksista luovuttiin ilmeisesti kunnallisvaalien läheisyyden vuoksi. Niihin palataan vaalien jälkeen.

Kirjoittaja on eläkeläinen

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.