Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Kun rahasta on kysymys ei röyhkeydellä ole rajaa – Ilman tunnelia ja siltaa ovat kekseliäät savonlinnalaiset kahden erillisen hotellin tilanteen ratkaisseet

Etelä-Suomen Sanomissa 13.11. oli kolmannentoista päivän kirjoitukseksi sopiva: kissan kokoisin kirjaimin Tunnelia ei tehdä, Aleksin sillasta kilpailu. Osuuskaupan johtajan mielipide sillasta Seurahuoneen ja Sokoksen välille on se, että saadaan kaupunkikuvaan uusi kaunis koriste osuuskaupan kustantamana.

Jokainen lahtelainen voi jo tänään katsoa vastaavaa koristetta Vapaudenkadulla Trion kohdalla. Aleksanterinkatua ylittävä saattaisi olla hieman pienempi, kolme metriä leveä ja neljä korkea umpinainen putki. No ehkä siitä ripustettaisiin iloisia kelta-mustia alennusplakaatteja.

Jos hotellien välille erillinen yhteys tarvitaan, paras on tunneli. Luonnollisesti tunneli maksaa kolme kertaa enemmän kuin silta, mutta kymmeniä miljoonia voittoja lahtelaisilta veronmaksajilta keräävälle osuuskaupalle sillä ei käytännöllisesti katsoen ole mitään merkitystä, ja jos rahat eivät jää osuuskaupalle, ne siirtyvät tunnelia rakentavalle lahtelaiselle yritykselle.

Kaupunkilaisen ei tarvitse tässä ajatella rahaa. Asia on yksinkertainen: jos osuuskauppa tilaa tunnelin YIT:ltä, on se vapuksi valmis.

Lahtelaisten päättäjien käsissähän tämäkin asia on, aivan kuten kirjoitusten perusteella suuria tunteita herättävä, lahtelaisista valtuutetuista jotain kertova älypyörätie oli.

Toivottavasti näin vaalien alla valtuutetuista löytyy sen verran selkärankaisia, että ei lähdetä haaskaamaan aikaa ja rahaa minkäänlaisten koristekilpailujen parissa, vaan tehdään kerralla hyvää eli tunneli, koska se on paikalle helposti tehtävissä. Kaapeleista ja putkista puhuminen on harhaista.

Jos silta tehdään, se on ikuinen ja paheneva haitta.

Mallia voi käydä katsomassa Vierumäen urheiluopistolla, jossa uuden ravintolamaailman kohdalla tehdään juuri sitä ja paljon laajemmalla alueella lähes yksityisen yrityksen varoin.

Vaikeaa olisi ymmärtää, että Lahdesta kovin monta sellaista henkilöä löytyy, jotka ajattelevat, että silta lisää Aleksanterinkadun arvoa kaupungin pääkatuna. Jos se tehdään, se on ikuinen ja paheneva haitta.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, paljonko Lahti saa vuokraa, jos se sallii "toisen tontille rakentamisen”. Ajattelen, että pienen muodollisen kertakorvauksen.

Ilman tunnelia ja ilman siltaa ovat kekseliäät savonlinnalaiset paikallisen Seurahuoneen kahden erillisen hotellin ratkaisseet. Se toimisi Lahdessakin.

Kirjoittaja on hollolalainen.