Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Itäradasta vihdoin järkipuhetta myös ministeritasolta

Lahtelainen kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) teki tiistaina sen, mitä monet ovat häneltä Päijät-Hämeessä odottaneet. Hän perusteli suorin sanoin ESS:n haastattelussa miksi Porvoon ja Kouvolan välille haaveiltu uusi itäratalinjaus olisi kansantaloudellisesti järjetön ratkaisu.

Aivan oikein Skinnari huomautti, että mitkään selvitykset tai tosiasiat eivät tue peräti 1,7 miljardia euroa maksavan hankkeen toteuttamista. Rataoikaisu ei ole tarpeen sen paremmin henkilöliikenteessä kuin tavarankuljetuksissakaan. Vajaan varttitunnin aikasäästö saadaan aikaan murto-osalla kustannuksista nopeuttamalla nykyisiä itäisiä raideyhteyksiä.

Skinnari puhui asiaa, vaikka hän ei sanonut mitään sellaista, mikä ei olisi ollut jo hyvin tiedossa ainakin Päijät-Hämeessä. Täysin samoihin johtopäätöksiin on päätynyt myös Väylävirasto itäisistä raideyhteyksistä laatimassaan selvityksessä.

Silti Skinnarin ulostulo oli merkittävä, sillä yhtä selvää järkipuhetta on tänä syksynä kuultu valitettavan harvoin hallituksen ja eduskunnankin suunnalta. Itäradasta käytyä julkista keskustelua ovat hallinneet uutta linjausta vesi kielellä odottavat itäisen Suomen päättäjät ja heitä hämmästyttävän herkällä korvalla kuunteleva liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

Harakka on ajanut hanketta varten kaavailtua valtion ja kuntien yhteistä yhtiötä kuin käärmettä pyssyyn. Hän on tuomassa asian hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätettäväksi vielä tämän vuoden aikana.

Yksin hankeyhtiön edellyttämillä varoilla korjattaisiin pitkiä pätkiä nykyisestä itäradasta.

Skinnari ei valitettavasti kuulu kyseiseen valiokuntaan, mutta puhetta siellä johtaa pääministeri Sanna Marin (sd.), joka arvioi viikonloppuna Uutissuomalaisen haastattelussa uusia ratahankkeita päijäthämäläisittäin rohkaisevalla tavalla.

Marinin mukaan ratahankkeet eivät ole helposti eivätkä nopeasti toteutettavissa ainakaan EU:n elvytysvaroilla, koska niiden suunnittelu ja rakentaminen kestävät helposti vuosikymmenen. Helpommin tulisi kyseeseen nykyisten yhteyksien nopeuttaminen ja kapasiteetin nostaminen, jossa tehtävää on muun muassa juuri idän suunnalla.

Pääministerin perusteltu näkemys vahvistaa luottamusta sen puolesta, että hallitus ymmärtäisi jättää haaskaamatta kymmeniä miljoonia euroja sellaisen ratahankkeen suunnitteluun, jonka rakentamiseen ei myöhemminkään ole todellista tarvetta – eikä riittävästi rahaa. Yksin hankeyhtiön edellyttämillä varoilla korjattaisiin pitkiä pätkiä nykyisestä itäradasta. Jos asia on vielä jäänyt joillekin ministereille epäselväksi, lisätietoja voi kysyä vaikkapa Väylävirastosta.