Päivi Piiraisen Esalainen: Lapin matkailu sai kovan kolauksen ja opetuksenkin

Päivi Piirainen

Päivi Piirainen

Tuttuni on matkailuyrittäjä Lapissa. Hän työskenteli ennen korona-aikaa lähinnä saksalaisten ja ranskalaisten turistien kanssa ja pyrki tietoisesti välttelemään pihejä pohjoismaalaisia. Me skandinaavit emme yrittäjän mukaan innostu maksamaan raittiista ulkoilmasta, nokipannukahveista tai tikkupullista yhtään senttiä. Ja täytyy sanoa, tyyriiltä kuulostaa kolmen ja puolen tonnin hintainen ja viikon mittainen retkipaketti tunturin kupeessa.

Toinen Lapissa pitkän uran matkailualalla tehnyt tuttuni kertoi, miten ulkomaalaisille turisteille voi jo pelkän tulitikun sytyttäminen ja avotulen tuijottaminen keskellä hankia olla iso elämys. Suomalaisille nämä ovat ehkä liian tuttuja asioita.

Vuonna 2019 valmistuneessa Lapin matkailun tilannekuva-analyysissä kerrottiin, miten matkailu on kasvanut nimenomaan kansainvälisen kysynnän voimin, mutta kotimaan kysyntä on pysynyt paikallaan.

Epäilemättä syitä kotimaisen kysynnän junnaamiseen on ollut monia. Samat houkuttimet eivät puhuttele suomalaisia ja aasialaisia. Me tunnemme lumen, pakkasen ja nuotion hehkun, revontuliakin osataan etsiä ilman oppaita. Merkittävin asia löytynee hinnastosta – nimittäin totta on, että esimerkiksi nelihenkisen perheen viikon loma Lapissa huitelee samoissa hinnoissa kuin viikko Kanarialla. Arvot ja unelmat ratkaisevat, minkä puoleen vaaka matkailupäätöstä tehdessä kallistuu.

Lapin matkailustrategian visiossa vuoteen 2025 pääpaino on kansainvälisyydessä ja suorissa lennoissa maailmalta Lapin kentille. Toki kotimaisten matkailijoiden tärkeys on tunnustettu, mutta kasvu-uraa on haluttu hakea nimenomaan ulkomailta. Kun visiota on luonnosteltu ja matkailun tilannekuva-analyysiä kirjattu, ei pandemiasta ja sen tuomasta kriisistä ollut tietoakaan. Suurimpana uhkana analyysissä näyttäytyi Ison-Britannian eroaminen EU:sta.

Koronavirus tuli ja muutti matkailussa kaiken. Lappi hiljeni ulkomaalaisista turisteista ja matkailuyrittäjät olivat ymmällään. Turvalliset ja tavalliset käytännöt piti miettiä uusiksi ja yrittäjät joutuivat tekemään päätöksiä erittäin suuren epävarmuuden vallitessa. Epävarmuus ja huoli jatkuvat edelleen, mutta toivoa paremmasta kuitenkin jo on.

OECD:n matkailukomitea määritteli neljä matkailun megatrendiä vuoteen 2040, jotka tiivistettynä ovat uusien matkailijaryhmien tulo markkinoille (30–40-vuotiaat, yli 65-vuotiaat), kestävä kehitys, uudet teknologiat sekä liikkumisen muutokset. Voisi siis kuvitella, että Lappi löytää paikkansa uudelleen maailman matkailukohteiden joukosta.

Lappi kiehtoo. Lähipiirin nuorison mukaan on aivan eri asia lasketella Lapissa kuin etelän rinteillä. Moottorikelkkailu kunnon reiteillä viehättäisi ja Lapissa revontuletkin ovat heidän mielestään kiinnostavampia kuin etelässä.

Ehkä me emme ole aasialaisten ja brittien tavoin Lappiin rikkauksia pohjattomasti jauhavia myllyjä, mutta kyllä meiltäkin euroja alueelle jäisi. Pitäähän meidänkin vähintäänkin syödä, juoda ja nukkua.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.