Lukijalta: Pyöräilyn pääreitti Lahden Kauppakadulle

Jari Hartman

Lahden tekninen ja ympäristölautakunta käsitteli kokouksessaan 10.11.2020 keskustavisiota ja liikennesuunnitelma Liisua, jonka päätökseksi tuli asian palauttaminen uudelleen valmisteluun.

Itse olisin esittänyt, että keskustavisiossa esitetty pyöräilyn pääreitti Vesijärvenkadulta siirretään Kauppakadun valmiille pyöräilyväylille, jotka on jo uuden tieliikennelain mukaisia. Tämä lisää pyöräilijöiden turvallisuutta ja vähentää kaupungin investointikuluja.

Myös joukkoliikenteen vaihtopysäkkien pääpaikkana pitäisi pysyä kauppatori. Virkamiesten pitäisi etsiä sellaista vaihtoehtoa, jossa kaikkien bussien ei tarvitse kiertää matkakeskusta, sillä muutamalla nonstop-bussin käytöllä saadaan huomattava säästö ja myös ”torin turha kierto” jää pois, eivätkä torin ja keskustan läntisten osien kaupat näivety.

Lisäksi ihmettelen, kenen turvallisuus lisääntyy, jos Vesijärvenkadulle välillä Aleksanterinkatu–Kirkkokatu tungetaan molemmille puolille bussien vaihtopysäkkejä, kun samaa väylää käyttävät myös kuorma-autot, henkilöautot, moottoripyörät, pyöräilijät ja kävelijät?

Kirjoittaja on teknisen ja ympäristölautakunnan jäsen (sd.).

Lahden pääkirjaston edustalla kulkisi jopa 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa – katso, miten Liisu-hanke muuttaisi katujen liikennemääriä

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.