Lukijalta: Lahdella ei ole varaa unohtaa uudistuksia ja jäädä oleilemaan nykytilaan – hallinnon uudistaminen, sote-yhteisyritys ja keskustan liikennesuunnitelma vievät oikeaan suuntaan

Mika Laitila

Lahdessa on käsitelty tänä syksynä useaa poliittisesti herkkää asiaa. Nostan tässä kirjoituksessa esiin näistä kolme: pormestarimalli, sote-yhteisyritys ja liikennesuunnitelma 2030.

Miksi merkittävä osa kaupunkilaisista halusi vastustaa pormestarimallia? Tähän on asiantuntevasti vastattu jo muiden kirjoittajien toimesta ennen minua: pormestarimallin hyötyjä ei osattu kertoa kaupunkilaisille oikealla tavalla ja riittävän avoimesti. Valmisteltu malli sisälsi varmasti myös huonoja puolia, sitä en kiistä.

Kaupunginvaltuutetut ovat kuitenkin jo pidempään valittaneet, että heillä ei ole riittävästi valtaa. Heidän mielestään valta asuu liiaksi virkamieskoneistolla. Oli siis ainoastaan hyvä asia, että jotakin uutta mallia lähdettiin rohkeasti rakentamaan.

Toivottavasti johtamismallin uudistamista edelleen jatketaan valtuustossa poliittiset rajat ylittäen yhdessä toimien ja avoimesti siitä kaupunkilaisille viestien. Valtuutetut ansaitsevat suuremman vallan kaupungin asioista päätettäessä.

Entä sitten sote-yhteisyritys? Miksi osa Lahden kaupunginhallituksen jäsenistä ei voinut hyväksyä yhteisyrityksen (Harjun terveys) perustamista? Yhteisyritys oli kuitenkin tuomassa kaupunkilaisille kovasti kaivattuja parempia terveyspalveluja. Yksi syy oli varmasti Mehiläisen saama suurempi osuus yhteisyrityksestä. Toinen syy saattoi olla epävarmuus valtakunnallisen sote-ratkaisun sisällöstä. Molemmat syitä, jotka edustavat ongelman ratkaisussa varovaisuutta ja varman päälle pelaamista.

Näin toimimalla Lahden suuntaa ei saada parempaan päin. Tämä yhteisyritys oli ammattilaisten valmistelema parasta tietoa hyödyntäen. Kaikki valmistelun ohjausryhmässä olleet poliitikotkin kannattivat sitä.

Toivottavasti johtamismallin uudistamista jatketaan poliittiset rajat ylittäen ja avoimesti siitä kaupunkilaisille viestien.

Lahdella ei ole varaa jättää tällaisia uudistuksia toteuttamatta. Mielenkiinnolla odotamme, millaisia käänteitä yhteisyrityksestä tehty valitus saa aikaiseksi.

Myös keskustan liikennesuunnitelma Liisu 2030 on saanut kovaa kritiikkiä osalta kaupunkilaisista. ”Miten he voivat ehdottaa tuollaisia muutoksia keskustaan?” ”Missä maailmassa he elävät?” Tässä muutamia mielipidepalstoilla ääneen heitettyjä kysymyksiä.

Tällä kertaa viranhaltijat ovat joutuneet huomion keskipisteeseen utopististen suunnitelmien esittämisestä. Muutokset eivät aina ole helppoja, koskipa muutos omaa henkilökohtaista elämää tai kaupungin liikennettä. Muutos ja siihen sopeutuminen on kuitenkin välttämätöntä. Jos et ole jatkuvassa kehityksessä ja muutoksessa mukana, olet jo jäänyt muista jälkeen, mikä johtaa vaikeuksiin.

Luotan siihen, että Liisu 2030 on tehty ammattitaidolla ja sitä tehdessä on hyödynnetty paljon tietoa, jota vain asiantuntijoilla on käytössään. Tällaista tietoon perustuvaa kehittämistä ja johtamista pitää kaikin keinoin edistää.

Poliittiset päättäjät toki viime kädessä ratkaisevat, mitkä ideat ovat kaupungin kehittämisen kannalta parhaat ja mihin kaupungin rajalliset rahat halutaan käyttää. Hankkeen hintalappu on tehtyjen muutosten myötä pudonnut merkittävästi alaspäin.

Toivon kaukokatseisia päätöksiä, joilla keskustan elinvoimaisuutta parannetaan sujuvaa liikennettä unohtamatta.

Jos teknisen ja ympäristölautakunnan kanta hankkeen lykkäämisestä jää voimaan, voimme vuoden ajan kerätä tietoa siitä, miten ohitien valmistuminen vaikuttaa keskustan liikennemääriin. Tämän jälkeen toivon rohkeita ja kaukokatseisia päätöksiä, joilla keskustan elinvoimaisuutta ja viihtyisyyttä voidaan parantaa sujuvaa liikennettä unohtamatta.

Tuleva valtuustokausi tulee olemaan jälleen kerran edeltävää kautta haastavampi. Lahdella ei ole varaa jäädä oleilemaan nykytilaan ja olla tekemättä kehitystyötä ja uudistuksia.

Kirjoittaja on lehtori ja aineenopettaja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.