Erno Laisin Esalainen: Megafonit käyttöön, hämäläiskansanedustajat! – vastuuta väistelemällä tai vaikenemalla Itärata-suunnitelma ei kaadu

Erno Laisi

Hollolalaiskansanedustaja Jari Ronkainen (ps.) jätti viime talvena paikkansa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaarisessa ohjausryhmässä ja antoi sen keskisuomalaiselle puoluetoverilleen Toimi Kankaannimelle.

Tylsä aloitus, tiedän. Suosittelen silti lukemaan loppuun.

Rivikansanedustajat ovat tyypillisesti himoinneet paikkoja erilaisissa liikennetyöryhmissä. Omaan maakuntaan on mukava viedä terveiset liikennetyöryhmän jäsenenä, kun kotinurkille ropisee miljoonia jotain kauan kaivattua infrahanketta varten.

Nyt käynnissä olevassa liikennejärjestelmätyössä on tarkoitus tehdä isot linjaukset yli hallituskausien. Suunnitelma pitää sisällään myös rahoitusohjelman. Pöydällä on miljardeja.

Ylelle Ronkainen perusteli jättäytymistään ohjausryhmästä muilla kiireillä, joita toki riittääkin. Ronkainen on esimerkiksi puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja. Maanpuolustus kiinnostaa – ja hyvä niin!

Mutta miten on maakunnan puolustamisen laita?

Nyt pitäisi pikkukaiuttimen sijaan ottaa käyttöön isoin varastosta löytyvä megafoni.

Toteutuessaan Lahden pahasti pussiin jättävää Itärata on varmasti myös parlamentaarisen ohjausryhmän pöydällä. Parlamentaariseen ohjaukseen olisi ollut hyvä saada päijäthämäläistä näkökulmaa, mutta maakunnan ainoalla edustajalla oli valitettavasti muita kiireitä.

Ronkaisella ei siis riitä aikaa liikennepolitiikalle, mutta puolustuspolitiikan ohella kalenterista löytyy aikaa muassa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallituksen jäsenyydelle, Hollolan perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtajuudelle ja Yleisradion hallintoneuvoston jäsenyydelle.

Onko sittenkin niin, että ohjausryhmän jäsenyys oli Ronkaisen arvion mukaan poliittisen uran jatkon kannalta liian iso riski?

Mutta mitäpä yhdestä ohjausryhmäpaikasta! Onhan Hämeen vaalipiirillä edustajia valtioneuvostossa asti. Itärata saadaan torpatuksi päijäthämäläis-kantahämäläisellä yhteistyöllä, eikö niin?

Lahtelaisministeri Ville Skinnari (sd.) on ollut Itärata-keskustelun aikana suorastaan kiusallisen hiljainen. Kuukausi sitten hän sentään avasi suunsa Heinolassa.

– Porvoon ja Kouvolan välille ei ole teollista kysyntää, ja ilman teollisuuden rahoitusta ei tehdä miljardi-investointeja. Miksi edes tuhlata rahaa suunniteluun, kun henkilömäärienkään perusteella hyödyt eivät kestä puolueetonta tarkastelua, Skinnari pohdiskeli Itä-Hämeen mukaan.

Skinnari puhui asiaa, mutta liian hiljaa ja liian pienelle yleisölle. Nyt pitäisi pikkukaiuttimen sijaan ottaa käyttöön isoin varastosta löytyvä megafoni.

Rata-asiasta on vaiennut myös vaalipiirin toinen ministeri, riihimäkeläinen Aino-Kaisa Pekonen (vas.).

Toivottavasti vaitonaisuus tarkoittaa sitä, että Skinnari ja Pekonen tietävät jotain sellaista, mitä suuri yleisö ei vielä tiedä.

Ratkaisun hetket lähenevät. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan on määrä pian tehdä päätös siitä, osallistuuko valtio itäratahankkeiden suunnitteluun ja kuinka suurella summalla.

Etenkin Skinnarin hiljaisuudesta voisi toiveikkaasti päätellä, että Päijät-Hämeen kannalta poikkeuksellisen haitallinen suunnitelma Itäradasta ei ole etenemässä. Toivottavasti päätelmä ei ole väärä!

Mikäli Itäradan suunnittelu etenee, ovat kaikki hämäläiset kansanedustajat selityksen velkaa. Edunvalvonta ei saa pettää näin ratkaisevan tärkeässä asiassa.

Hämäläisministereiden ja -kansanedustajien olisi syytä avata sanaiset arkkunsa – mieluiten mahdollisimman nopeasti, kovaan ääneen ja yhdessä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.