Lukijalta: Auto tarvitaan, litraveroa ja päästöjä ei – litraveron tilalle kilometreihin perustuva verotus

Petri Honkonen, Riikka Pirkkalainen

Juha Honkonen analysoi Uutissuomalaisen jutussa ( ESS 29.10.) liikenteen verotuksen uudistamisen vaihtoehtoja. Asia on tärkeä, sillä kyse on ihmisten jokapäiväisen liikkumisen mahdollisuuksista. Ilman niitä ei arki suju tai tavara kulje.

Tekstissä toimittaja nosti esille keskustan tavoitteen ajaa alas nykyinen polttoainevero, jonka tilalle haluamme paremman veromallin. Analyysiä on syytä täydentää, sillä tämän lisäksi keskusta esitteli keinovalikoimansa myös liikenteen päästöjen vähentämiseen.

Keskustan linja on, että autoa tarvitaan ja samoin päästövähennyksiä, mutta polttoaineen veronkorotuksia ei.

Nykyinen korkean polttoaineveron malli on tullut tiensä päähän. Nykykehityksellä bensa- ja diesel-autoilijoiden harveneva joukko maksaa kasvavaa polttoaineveroa, jotta verokertymä saadaan ylläpidettyä. Tilalle tarvitaan parempi malli, ja siksi esitämme litraveron korvaamista kilometreihin perustuvalla verolla.

Myös päästövähennykset pitää hoitaa. Puolueet hallituksessa ja oppositiossa tavoittelevat liikenteen päästöjen puolittamista vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Keskusta on esittänyt keinot, joilla liikenteen päästöt voidaan puolittaa ilman veronkorotuksia.

Hyvä uutinen on, että valtaosa tavoitteesta saavutetaan jo päätetyin keinoin. Keskeinen tekijä on Matti Vanhasen (kesk.) pääministerikaudella käyttöönotettu biopolttoaineiden jakeluvelvoite.

Biodiesel ja bensaan sekoitettu bioetanoli soveltuvat laajalti nykyisiin polttomoottoriautoihin.

Kotimaiset biopolttoaineet, kuten biokaasu, biodiesel ja etanoli, ovat nytkin keskustan vaihtoehdon ydintä. Olemme valmiita jopa 40 prosentin uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteeseen vuonna 2030. Tämä edellyttää biokaasun ja synteettisten polttoaineiden sisällyttämistä jakeluvelvoitteeseen.

Uusiutuvien polttoaineiden etu on, että ne vähentävät suoraan nyt liikenteessä olevan autokannan päästöjä. Biodiesel ja bensaan sekoitettu bioetanoli soveltuvat laajalti nykyisiin polttomoottoriautoihin. Bensa-auton voi konvertoida valtion tuella toimimaan bensan lisäksi kaasulla. Biokaasuautoja saa myös käytettynä kohtuuhintaan.

Biopolttoaineet merkitsevät työtä ja yrittäjyyttä maaseudulle, ovathan ne lähtöisin pelloilta ja metsistä. Ulkomainen fossiilienergia ei ole taloutemme tai ympäristömme etu. Uusiutuvien polttoaineiden ja liikenteen sähköistymisen avulla voidaan saavuttaa jopa puolet jäljellä olevasta päästövähennystavoitteesta.

Etätyö vähentää työmatkaliikkumisen tarvetta ja ruuhkia ja vahvistaa vapautta valita itselle mieluinen asuinpaikka. Moni haluaa asua osittain tai pysyvämmin lähellä luontoa, uusia maisemia tai ikääntyviä vanhempia.

Jos miljoona suomalaista tekisi keskimäärin päivän tai puolet viikosta etänä, olisi päästövähennys 0,2–0,5 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Kun jäljellä oleva päästövähennystarve on 1,55 miljoonaa tonnia, on etätyön lisääminen merkittävä ilmastoteko.

Hyvä uutinen on, että valtaosa tavoitteesta saavutetaan jo päätetyin keinoin.

Korona-aika on osoittanut, että tällainen mittakaava on realismia. Tulevan kymmenen vuoden aikana etätyöhön soveltuvat tehtävät tulevat lisääntymään. Kehitystä voidaan tukea erityisesti panostamalla nopeisiin verkkoyhteyksiin koko maassa.

Myös teiden kunnossapito on tärkeää, sillä hyväkuntoinen tie vähentää polttoaineen kulutusta. Toimiva joukkoliikenne sekä sujuva pyöräily ja kävely vähentävät päästöjä kaupunkiseuduilla.

Tehostuvalla logistiikalla vähennetään raskaan liikenteen turhia ajoja. Tällä liikennejärjestelmän uudistumisella voidaan kattaa loput tarvittavista päästövähennyksistä.

Muutoksen tarve ymmärretään. Nyt tarvitaan vaihtoehtoja. Keskusta on tähän keskusteluun valmis.

Kirjoittajista Honkonen on keskustan varapuheenjohtaja ja Pirkkalainen puoluesihteeri.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.