Pääkirjoitus: Uuden tielain talvirengaspykälä on hämmentävän tulkinnanvarainen

Taas eletään renkaidenvaihdon sesonkiaikaa. Katja Luoma

Taas on tullut se aika vuodesta, kun talviset kelit ovat päässeet yllättämään monet autoilijat myös Päijät-Hämeen leveysasteilla. Toki kaukokatseisimmat ovat älynneet varautua jokavuotiseen ilmiöön vaihtamalla autoonsa talvirenkaat jo hyvissä ajoin ennen ensiliukkaita.

Tänä syksynä tarkoitusta varten ei ole ollut tarpeen lukea kalenteria yhtä orjallisesti kuin aiemmin uuden tieliikennelain ansiosta. Kun vanha laki määräsi yksiselitteisesti ajamaan talvirenkailla joulu-, tammi- ja helmikuussa, uusi laki tarjoaa paljon enemmän joustovaraa – ja edellyttää autoilijoilta myös suurempaa henkilökohtaista harkintaa ja vastuunkatoa kuin aiemmin.

Tästä lähtien talvirenkaita on käytettävä marraskuun ensimmäisen ja maaliskuun viimeisen päivän aikana, "jos sää tai keli sitä edellyttää". Velvoittava aikaväli tehdään siis edelleen päivän tarkkuudella selväksi, mutta autoilijan oman arvailun varaan jätetään, milloin keli on oikeasti sellainen, että se lainsäätäjän ja -valvojien mielestä vaatii nasta- tai kitkarenkaat kesäkumien sijasta.

Pykälä on niin tulkinnanvarainen, että se aiheuttanee yhtä suurta hämmennystä kuin viranomaisten jatkuvasti vaihtuvat koronarajoitukset konsanaan. Näinköhän kaikki autoilijat jakavat edes keskenään, saati viranomaisten kanssa, saman käsityksen siitä, millaisella kelillä ei pidä lähteä sompailemaan liikenteeseen ilman talvirenkaita.

Edessä voi olla ristiriitaisia tilanteita, joiden sovittelussa tarvitaan runsaasti vanhaa kunnon maalaisjärkeä ja sen luovaa soveltamiskykyä. Toivottavasti ei sentään lakimiehiä.

Edessä voi olla ristiriitaisia tilanteita, joiden sovittelussa tarvitaan runsaasti vanhaa kunnon maalaisjärkeä ja sen luovaa soveltamiskykyä.

Viime talvi oli etelässä ennätyksellisen lumeton. Jos uusi laki olisi ollut voimassa jo silloin, harvassa olisivat olleet ne päivät, jolloin talvirenkaita olisi ollut pakko käyttää. Ongelma on siinä, että talviajan kelejä on vaikea ennakoida täsmällisesti edes päivän tarkkuudella. Siksi tänäkin syksynä on viisainta pelata varman päälle ja varustautua talvirenkailla mieluummin liian aikaisin, jotta ei joutuisi yllätetyksi. Edestakaiseen rengasrulettiin päivän tilanteen mukaan riittänee halua vain harvalla.

Jos omien nastarenkaiden rahina paljaalla asvaltilla alkaa rasittaa korvia liikaa, voi aina vaihtaa kitkarenkaisiin. Ne kuluttavat vähemmän päällystettä eivätkä irrota haitallisia pienhiukkasia hengitysilmaan, joskin pitävät jäisellä pinnalla huonommin. Tärkeintä joka tapauksessa on varustautua riittävän hyväkuntoisilla renkailla, sillä vialliset renkaat ovat tutkimusten mukaan merkittävä osasyyllinen vakaviin liikenneturmiin niin talvella kuin kesällä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.