Lukijalta: Liikennesuunnitelma LIISU2030 autioittaisi Lahden keskustan

Heikki Hornborg

Lahden kaupungin liikennevisio LIISU2030 on mielenkiintoinen suunnitelma. Se on utopistinen ja muistuttaa enemmän nukkumalähiötä kuin vilkasta kaupungin keskustaa.

Selvästikään sitä ei ole tarkoitettu toteutettavaksi, koska aivan keskeiset perusasiat ovat unohtuneet suunnitelman laatimisessa. Suurin haaste keskustan kehittämisessä on ihmisten saaminen ympäröivistä kauppakeskuksista asioimaan keskustassa.

Ostoskeskuksiin pääsee helposti lähelle ovea, pysäköinti on ilmaista ja sateella pääsee katoksessa kauppaan. Suunnitelmassa ei käsitellä sitä, miten keskusta voisi voittaa nämä kilpailutekijät. Päinvastoin rajoitetaan autoliikennettä.

Tällainen olisi pyöräilyä suosiva Lahden Vesijärvenkatu – uudet havainnekuvat ja -video näyttävät, miten liikenne kulkisi

Toiseksi : on unohdettu Lahden asema maakunnan keskuskaupunkina. Ympäröivässä maakunnassa asuu noin 100 000 ihmistä, jotka liikkuvat omilla autoilla, koska harvaan asutussa maassa se on ainoa toimiva vaihtoehto ainakin seuraavat kolmekymmentä vuotta.

LIISU-suunnitelman mukaan he tulisivat keskustaan kävellen tai polkupyörillä. Eivät tule. Eikä tule kukaan muukaan, vaan he menevät ympäröiviin ostoskeskuksiin.

Kolmanneksi suunnitelma perustuu ihmisten pakottamiseen liikkumaan kävelemällä tai pyörillä, kuten suunnitelman tehnyt Petri Saarelainen useaan kertaan totesi.

Neuvostoliitossa ja Itä-Saksassa voitiin pakottaa ihmiset tekemään asioita vasten tahtoaan, mutta demokratiassa se ei onnistu. Ihmiset äänestävät jaloillaan, ja asioivat ainoastaan siellä missä on helppo toimia kesät talvet. Kaikki kaupungilla liikkuvat eivät ole hyväkuntoisia kolmekymppisiä.

Jo tähän mennessä tehdyillä pysäköintimaksujen korotuksien sekä muilla autoilua rajoittavien toimenpiteillä ovat useat liikkeet joutuneet lopettamaan toimintansa, kuten jokainen kaupungilla liikkuva voi todistaa.

Lisärajoituksilla, kuten nelikaistaisten sisääntulokatujen muuttamisella kaksikaistaisiksi, varmistetaan keskustan lopullinen näivettyminen.

Suunnitelma perustuu pienen porukan ideologiseen unelmaan autottomasta keskustasta.

Parikymmentä vuotta sitten kun autolla pääsi kauppojen lähelle helposti, elinvoimainen keskusta ulottui Saimaankadulta vanhalle linja-autoasemalle ja Harjukadulta Kirkkokadulle.

Rajoitusten seurauksena keskusta on jo supistunut Vesijärvenkadulta Rauhankadulle ja Hämeenkadulta Vapaudenkadulle.

Jos LIISU:n liikennerajoituksia aletaan toteuttaa, supistuu aktiivinen keskusta 50 metriä torin ympärille.

Jos keskusta halutaan elävöittää, on selvitettävä kauppiailta ja muilta yrittäjiltä sekä keskustan ulkopuolella asuvilta, mitä he edellyttävät liikennejärjestelyiltä tullakseen keskustaan asioimaan.

Kun liikenneratkaisut vastaavat kansalaisten toiveita, syntyy kauppoja, palveluita sekä uutta liiketoimintaa.

Esitetty LIISU liikennesuunnitelma on tehty irrallisena asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeista ja on siten toteuttamiskelvoton.

Se perustuu pienen porukan ideologiseen unelmaan autottomasta keskustasta, mutta toteutuessaan johtaisi autioon keskustaan ja sen seurauksena laitapuolen kulkijoiden ja huumekauppiaiden valloittamaksi epäviihtyisäksi alueeksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu