Lukijalta: Hyvinvointiyhtymä vastaa: Akuutti24 elää koronaepidemian poikkeusaikaa

Liisa Kokkonen, Tuomo Nieminen

Päivi ja Heikki Patrikainen kirjoittavat ohessa huonosta kokemuksestaan Akuutti24-päivystyskäynnillä. Kiitämme palautteesta ja esitämme syvät pahoittelumme, että Akuutti24-päivystyksen hoitotilanne sekä henkilöstömme käytös on tuntunut potilaasta ja omaisesta näin turvattomalta.

Lukijalta Akuutti24 osoitti ala-arvoisen laatunsa – Samaan aikaan sairaalan muilla osastoilla saa jopa erinomaista hoitoa, miten tämä on mahdollista?

Päivystyskäynti alkaa aina soittamalla numeroon 116 117, paitsi henkeä uhkaavissa tilanteissa, jolloin soitetaan yleiseen hätänumeroon 112. Soiton yhteydessä tehdään hoidon kiireellisyyden arvio ja ohjataan tarvittaessa Akuutti24-päivystykseen.

Kun potilas saapuu päivystykseen, sairaanhoitaja tekee uuden arvion ilmoittautumisen yhteydessä. Kolmas arvio tehdään, kun potilas otetaan hoitotiimiin sisään. Hoidamme aina ensin hätätilapotilaat ja sen jälkeen vähemmän kiireiset potilaamme tulojärjestyksessä.

Kirjoituksessa mainittuna iltapäivänä hoitotiimin toiminnasta vastasi akuuttilääketieteen ylilääkärimme. Hän vastasi potilaiden hoidosta, määritti jatkotutkimukset ja katsoi tulokset. Valitettavasti samaan aikaan päivystyksessä on ollut paljon potilaita, ja myös kiireellisempää hoitoa vaativia potilaita. Odotusajan näin pitkittyessä potilas ja omainen päätyivät kirjoituksensa mukaan poistumaan päivystyksestä.

Akuutti24-päivystyksessä on eletty keväästä alkaen korona-aikaa. Siksi päivystyksen infektiopotilaat hoidetaan eri tiloissa kuin muut potilaat. Järjestely on välttämätön, mutta vie enemmän tilaa kuin tavanomaiset järjestelyt. Siksi tila, jossa hoidetaan muita kuin infektiopotilaita, on liian ahdas ja meluisa.

Tämä aiheuttaa stressiä sekä asiakkaillemme että henkilöstöllemme. Käymme tässä saadun palautteen läpi henkilöstön kanssa ja kiinnitämme epäkohtiin huomiota niiden korjaamiseksi.

Järjestely on välttämätön, mutta vie tavanomaista enemmän tilaa. Siksi tila, jossa hoidetaan muita kuin infektiopotilaita, on liian ahdas ja meluisa.

Tulevaisuuteen on vaikea nähdä pitkälle. Emme voi palata tavanomaisiin järjestelyihin ehkä vuosiin, ja osin uusista ratkaisuista tulee pysyviä.

Millainen päivystys tarvitaan ensi vuonna tai kymmenen vuoden kuluttua? Tätä yhtymässä pohditaan nyt. Pyrimme löytämään ratkaisun, jossa tilamme palvelevat nykyistä paremmin pitkälle tulevaisuuteen.

Kirjoittajista Kokkonen on Akuutti24:n tulosaluejohtaja ja Nieminen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut