Lukijalta: Kouvolan johto: Itärata ei estäisi Lahden nopeita yhteyksiä – Itäisen rataverkon lisäkapasiteetti tukisi poikittaisen matkustajaliikenteen lisäämistä Lahden kautta

Marita Toikka, Petteri Portaankorva

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti syyskuun lopulla, että itäisen suunnan raideyhteyden hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjauksen eli Itäradan kanssa. Tämän jälkeen Lahden seudulla on mediassa eri kirjoituksissa noussut esille huolta ja ihmetystä Itäradan etenemisestä.

Itäradan eteneminen ei ole kuitenkaan tapahtunut kevyin perustein, vaan asiaa on selvitetty useaan kertaan. Keväällä valmistuneen Väyläviraston selvityksen mukaan Itäradan Porvoo–Kouvola-linjaus on paras vaihtoehto uudeksi idän suunnan yhteydeksi. Se nopeuttaisi matka-aikoja laajimmin parantaen yhteyksiä sekä Savon että Karjalan radan osalta kansainvälisiä henkilöjunayhteyksiä unohtamatta.

Lahden ja Päijät-Hämeen johdon Lukijalta-kirjoitus Ratahankkeiden tulee perustua tietoon – Nykyisten yhteyksien kehittäminen on selvästi paras vaihtoehto

Paljon puhuttaa myös raha. Itäradan uuden raideyhteyden kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa, ja uutena ratahankkeena se on kalliimpi, mutta palvelutasoltaan parempi kuin esillä ollut vaihtoehto, jossa kehitettäisiin pelkästään nykyratoja. Samalla tulee myös ottaa huomioon, että selvityksen mukaan uusi Itärata tarjosi vaihtoehdoista suurimmat hyödyt.

Väyläviraston aiemmassa selvityksessä tarkasteltiin myös Lahti–Heinola–Mikkeli-linjausta. Se ei kuitenkaan kerännyt laajaa kannatusta taakseen, eikä ainoastaan hankkeen toteuttamisen epävarmuuden vuoksi. Paljon kertoo se, että myös Savon radan alueen kaupungit ja maakunnat valitsivat Itäradan edistämisen kehitettäväksi ratalinjaukseksi.

Itärataan investoimalla saadaan vaikutukset, jotka hyödyttävät todella suurta aluetta ja väestöä, sillä Itäradan vaikutusalueella Porvoosta Pohjois-Karjalaan ja Kouvolasta Kajaaniin asuu pääkaupunkiseutu mukaan lukien yli 2 miljoonaa ihmistä.

Täysimääräisten hyötyjen saavuttamiseksi tarvitaan toki investointeja myös Savon ja Karjalan ratojen parannustoimiin, mutta pelkästään nykyrataverkon parantamisella ei päästä vastaavaan palvelutasoon, kuin uudella ratakäytävällä.

Lahden kautta kulkeva nykyinen raideyhteys ei pysty tarjoamaan vastaavaa matka-aikojen nopeutusta itään kuin uusi Itärata.

On tosiasia, että itäisen Suomen saavutettavuus ja liikenneyhteydet ovat jääneet jälkeen muun Suomen kehityksestä. Hallitusohjelmaan onkin linjattu ratahankkeiden kehittämisestä myös idän suuntaan. On tärkeää, ettei itäinen Suomi jää tässä paitsioon, kun muualle länteen ja pohjoiseen suunnitellaan uusia ratahankkeita. Merkitykseltään Itärata ei kalpene muiden suunnitteilla olevien suurten ratahankkeiden rinnalla.

Tarve kehittää itäistä yhteyttä tulee esille myös idän suunnan matkustajamääristä, jotka ovat kasvaneet huomattavasti tuoreita ennusteita nopeammin. Itärata vastaa hyvin tähän liikennemäärien kehittymiseen, sillä se varmistaa nopeat ja sujuvat yhteydet koko itäiseen Suomeen ja Pietariin.

Nykytilanteessa ennen koronakautta on ollut ajoittain haasteita saada lippua pidemmille junamatkoille junien ollessa pääkaupunkiseudun suunnalla täynnä.

Pääkirjoitus Itärata lipesi liikenneministeriön pöydältä oudoille urille

Toteutuessaan Itärata ei olisi Lahden seudulle niin iso uhka, kuin tällä hetkellä ehkä ajatellaan. Uuden radan myötä itäisen Suomen rataverkolle saataisiin lisäkapasiteettia, joka tukisi poikittaissuuntaisen kaukojunilla hoidettavan matkustajaliikenteen lisäämistä Lappeenranta─Lahti─Tampere-välillä, jopa Seinäjoelle ja Ouluun saakka mahdollistaen samalla myös Lahden kautta kulkevien Allegro-yhteyksien lisäämisen.

On kyse sitten kaukojunilla tai muulla nykyaikaisella henkilöjunakalustolla tehtävästä liikenteestä, Lahti säilyttäisi nopeat liikenneyhteytensä pääkaupunkiseudulle. Kun matkustajajunaliikenteelle on Lahden suunnalla kysyntää, niin markkinaehtoisesti sitä on myös varmasti tarjolla.

Kun matkustajajunaliikenteelle on Lahden suunnalla kysyntää, markkinaehtoisesti sitä on myös varmasti tarjolla.

Lahden kautta kulkeva nykyinen raideyhteys ei pysty tarjoamaan vastaavaa matka-aikojen nopeutusta idän suunnan liikenteelle kuin uusi Itärata. Itäradan edistämiseen ja suunnittelun rahoittamiseen on sitoutunut todella laajalla maantieteellisellä alueella lähes koko itäinen Suomi ja Porvoo.

On tärkeää, että itäisen Suomen suurin ja tärkein yhteinen hanke etenee. Samalla toivomme, ettei Itärataa nähtäisi Lahden seudulla suurena uhkana, vaan mahdollisuutena koko Suomelle.

Kirjoittajista Toikka on Kouvolan kaupunginjohtaja ja Portaankorva kehitysjohtaja.

Itäradan säikyttämä Lahti sai Kotkasta itselleen liittolaisen – "Rantarata ei kilpaile Lahden yhteyksien kanssa"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu