Lukijalta: Jääkö seutuyhteistyö Lahden kiistojen varjoon? Jos pormestarimallin kaataminen välittömästi lisäisi alueen vetovoimaisuutta tai työllisyyttä, niin ok

Kari Hyytiä

Viime aikoina on käyty Etelä-Suomen Sanomissa ja paikallisessa radiossa mittavat keskustelut, joissa on kiistelty Lahden johtamisjärjestelmästä tai siitä, kähmikö joku itsenäisyyspäivien juhlissa, tai noudatetaanko kaupunginhallituksen ohjeita yhtymäkokouksissa. Monet näistä sopisivat paremmin sensaatiolehtien palstoille kuin päätiedonvälittäjiemme sivuille.

Jos pormestarimallin kaataminen välittömästi lisäisi alueen vetovoimaisuutta tai työllisyyttä, niin ok. Eihän pormestarimalli tietenkään ole ”eldorado onneen”, mutta sen kaatamisen jälkeen työttömyys on yhtä korkealla, koulutustaso yhtä matalalla, yrittäjyyttä saman verran ja niin edelleen. Miten siis päästä eteenpäin?

Jos tilannetta tarkastelee valtiovallan kannalta, se saattaa hyvinkin saada käsityksen, että kannattaako aluetta tukea, kun siellä nyt on poliittinen lähitaistelu käynnissä.

Olen huolissani Hollolasta keskustelua seuranneena seudullisen yhteistyön puuttumisesta. Lahden pitäisi olla maakunnan veturi, mistä koko seutukunta voisi hyötyä.

Ympäristökaupunkistatuksesta pitää ottaa seudullisesti kaikki irti. Otan esimerkin valtioneuvoston päätöksestä, joka koskee Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun seutukuntia.

"Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen maankäytön asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksista 8.10.2020. Valtio ja kaupunkiseudut allekirjoittivat kestävään yhdyskuntarakenteeseen ja vähähiiliseen liikkumiseen tähtäävät sopimukset. Sovittujen toimien toteutus Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseuduilla on osin jo käynnistynyt kesäkuussa saavutetun neuvottelutuloksen pohjalta”.

Ministeri Skinnari ja kansanedustaja Kemppi iloitsevat sote-sovusta: "Kaikki viimeisetkin kipukohdat on loppumetrien neuvotteluissa ratkaistu"

Lahden pitäisi olla maakunnan veturi, mistä koko seutukunta voisi hyötyä.

Lahden seudun MAL sopimus viipyy vielä? Rahaa valtion ensi vuoden talousarvioehdotuksessa ei vielä ole.

Kun MAL-sopimuksilla pyritään vahvistamaan kaupunkiseutuja kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa 2030-luvulle, millä ohjataan maankäyttöä, puhtaampia liikenneratkaisuja, asumista ja työllistymistä, ei MAL- sopimus saa vaarantua ainakaan tältä alueelta johtuvista syistä.

Valtio on sitoutunut kestävän liikkumisen hankkeisiin yli 750 miljoonan euron rahoituksella ja yhdessä kuntien sitoutumisten kanssa. Tämän lisäksi meidän pitäisi edistää yrittäjyyttä ja työllisyyttä lisääviä hankkeita, sekä olla voimallisesti mukana EU:n elvytysrahoituksen saamisessa tälle kaupunkiseudulle.

Meillä seutukuntana on mahdollista hyödyntää LUT-korkeakoulujen osaamista yhdessä jo olemassa olevienkin yritysten kanssa, edistää valtatie 12 valmistumista ja niin edelleen.

Haastan Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timosen ja Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkosen ponnistelemaan edelleen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi! Se vaatii kyllä myös kaupunkiseudun luottamushenkilöiltä aivan uudenlaista toistensa sietämistä, käyttäytymistä ja pääsyä pienestä ja henkilökohtaisesta politiikasta isompaan ja tulevaisuuteen tähtäävään toimintaan ja ajatteluun!

Rahoitusten saamiseksi juna on jo liikkeellä ja vetovoimaiset kaupunkiseudut ja maakunnat hankkeita esittävät ja sopimuksia tekevät. Pikkujoulut ja itsenäisyyspäivä lähestyvät. Samalla toivoisin tämän lehden sivuilla näkyvän Lahden seudun kasvuhankkeiden esittelyä ja vetovoimatekijöitä sensaatiouutisten sijaan.

Lähitaistelusta hyökkäykseen Lahden seutukunnan vetovoimaisuuden parantamiseksi!

Valtuustoryhmän ja kunnallistoimikunnan pj. (sd.), entinen lahtelainen, Hollola

Julkisten hankintojen kilpailutus ja koronan koura kuristavat lahtelaista huonekalujätti Iskua – tehdas pyörii muutamana päivänä viikossa, lomautukset jylläävät: "Näkymä on nyt sumuinen"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu