Pääkirjoitus: Valtion ja EU:n tukipäätökset viipyvät

Tiede- ja kulttuurinimisteri Annika Saarikolta ja työministeri Tuula Haataiselta löytyy Lahdelle ymmärrystä, mutta ei nopeita ratkaisuja. Mirja Hussain

EU:n koronaelpymisrahoilla on kriisin keskellä kova kysyntä, mutta ihan pika-apua ei hankkeisiin ole saatavilla. Se kävi selväksi, kun valtiovarainministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön maakuntakierros poikkesi Lahdessa maanantaina kuuntelemassa alueen ajatuksia elpymisrahojen käytöstä.

EU:n valtiovarainministerit ovat linjanneet, että tuesta 37 prosentin täytyy kohdistua ilmastotoimiin ja ainakin Lahden, vuoden 2021 vihreän pääkaupungin, hankkeet osuvat hyvin yksiin valtion linjausten kanssa. Lahdessa on tehty jo merkittäviä panostuksia hiilineutraaliuden ja kiertotalouden edistämiseen.

Maakuntakierroksella ideoidaan, miten EU:n elvytysrahaa pitäisi Suomessa suunnata. Suomen tavoitteena on toimittaa suunnitelmansa elpymispotista talvella ja tarkoituksena on, että rahaa olisi saatavilla ensi vuoden alussa.

Tukisummista ei kuultu vielä lupausta - sähköisen autoilun klusterista visioidaan korvaajaa Scanian lakkautettavalle bussitehtaalle Lahdessa: "Loistava mahdollisuus tuoda toimintaa Lahden alueelle"

Pikaisempaa tukea Lahti toivoo valtiolta työllistämiseen ja koulutusmahdollisuuksien parantamiseen. Lahden seudun työllisyystilanne on ollut valtakunnassa keskimääräistä huonompi jo pitkään ja Scanian bussitehtaan lakkautus toi siihen akuutin heikennyksen.

Valtio on jo luvannut Lahdelle tukea, mutta euromääristä eivät työministeri Tuula Haatainen (sd.) sekä tiede- ja elinkeinoministeri Annika Saarikko (kesk.) osanneet vielä maanantain EU-elvytysrahastokierroksen yhteydessä sanoa mitään.

Ymmärrystä Lahden heikolle tilanteelle tilanteeseen toki heruu, mutta etenkin koulutuspaikkojen lisäyksessä korostetaan pitkää tähtäintä. Bussitehtaalta irtisanotuille on sen sijaan löydettävissä tukea täydennyskoulutukseen nopeastikin, sillä valtiolla on tarkoitusta varten rahaa varattuna.

Lahden seudulla on useita tulevaisuuteen tähtääviä ehdotuksia.

Koulutuspaikkoja on Lahteen ideoitu esimerkiksi uudenlaisen sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutukseen LAB-ammattikorkeakoulussa. Lahtelaisministeri Ville Skinnari (sd.) toivoi jo syyskuun lopulla, että koulutus voitaisiin aloittaa ensi vuoden alussa. Tällöin se auttaisi paitsi pidemmällä tähtäimellä sähköautoklusterin luomisessa, myös lyhyemmällä tähtäimellä tarjoamalla bussitehtaan ammattilaisille mahdollisuutta hyödyntää ja täydentää omaa osaamistaan. Annika Saarikko on suhtautunut Lahden esitykseen "vakavasti", mutta ei lupaa nopeaa ratkaisua.

Vaikka ministereiden vierailusta ei suoraan paljon käteen jäänytkään, on tärkeintä, että Lahden seudulla on useita perusteltuja, tulevaisuuteen tähtääviä ehdotuksia. Niitä ei saa ohittaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu