Ilkka Kuosmasen Esalainen: Kaksi sähköautoa nollaa yhden lahtelaisen päästöt

Ilkka Kuosmanen

Kymppitonni täyttyi arkisesti, kai jossakin kaupan ja kodin välillä. Sen verran meidän perheessämme on jauhettu kilometrejä täyssähköautolla puolen vuoden aikana.

Olisi tietysti ollut komeaa, jos tasakilometrit olisivat täyttyneet vaikkapa Lapin tuntureiden jylhissä maisemissa revontulten loimutessa. Toisaalta koruttomat juhlat sopivat pienelle kaupunkikuljettimelle oikein hyvin. Ja jos totta puhutaan, autolla jonka toimintasäde on 250 kilometriä, ei toistaiseksi ole menemistä juuri Oulua pohjoisemmaksi, ellei halua käyttää reippaanlaisesti aikaa latauspaikkojen ja kulkemisiensa täsmäyttämiseen.

Silti: kilometriäkään en vaihtaisi pois. Sähköauton käytöstä käydään perheessämme jopa kilpailua, sillä saman katon alla on usein kaksi muutakin ajokortillista (ja kohta kaksi lisää). Vanhasta ykkösautosta, joka kulkee perinteiseen tapaan bensalla, on tullut hyljeksitty, sillä sähköautoilu on huomattavasti vaivattomampaa. Riittää kun muistaa laittaa auton parin päivän välein töpseliin.

Sähköautojen latauspistevelvoite tarkentui – pisteet uusiin tai laajasti peruskorjattaviin taloihin

Miltä asia näyttää ympäristön kannalta?

Jos olisin jatkanut ikivanhalla bensasyöpölläni, olisin tuprauttanut ilmaan kymppitonnin matkalla noin 1,8 tonnia hiilidioksidia. Koska lahtelaisen keskimääräiset kasvihuonekaasupäästöt ovat 5,6 tonnia vuodessa (vuoden 2017 luku), tulen vuodessa säästäneeksi ilmastoa sähköautollani puolikkaan lahtelaisen verran.

Sähköautoni keskikulutus on ollut kesäkeleillä 13 kilowattituntia satasella. Ostan sähköni paikalliselta yhtiöltä, joka on kehunut saavansa sähköntuotantonsa tänä vuonna lähes täysin päästöttömäksi, kiitos uusiutuvien energianlähteiden, kierrätyspolttoaineiden ja ydinenergian. Vaikka sähköautojen tekeminen kuormittaa akkujensa vuoksi ympäristöä perinteisiä autoja enemmän, pidemmän päälle ilmastovaaka kallistuu sähköautojen eduksi.

Maaliskuussa pikkuruista sähkö-Skodaa hankkiessani en tosin ajatellut niinkään päästöjä kuin sitä, että halusin minimoida ylläpitokulut. Bensaa on tähän mennessä säästynyt jo noin 900 litraa. Kotiin hankittu latausasema on tullut sillä jo reilusti kuitatuksi.

Sähköbussien määrä harppaa huimasti Lahdessa ensi vuonna

Sitä en vielä keväällä tajunnut, että sähköauton ostaja pääsee samalla osaksi erikoista Yhteisöä. Se pitää itsestään ääntä varsinkin Facebookissa. Siilipuolustukseen Yhteisö nousee aina, jos joku uskaltaa kyseenalaistaa sähköautoilun auvoisuuden. Joidenkin mielestä sähköauto ei lyö itseään Suomessa läpi, ennen kuin Lappiin pystyy ajamaan yhdellä latauksella ja autolla saa vetää ainakin tonnin painoista peräkärryä.

Itselleni nämä keskustelut ovat pitkälti toisarvoisia, sillä sähköauto on enemmänkin fiilisjuttu. Sielussa läikähtää lämpimästi aina, kun näkee lajitovereita tien päällä tai latausasemilla. Hipihiljaisella sähköautolla tulee ajeltua jopa huvikseen, mitä ei aiemmin juuri tapahtunut.

Mutta mitä vanhalle Hondalleni nykyään kuuluu? Nettiä penkomalla selviää, että maaliskuun jälkeen entinen autoni on myyty jo kaksi kertaa. Eräs Lyydia Nurmeksesta jurnuttaa sillä nyt kohti 300 000 kilometrin rajapyykkiä. Ihan vain vinkkinä, että sitä öljytikkua kannattaa tosiaan pitää silmällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu