Pääkirjoitus: Itärata lipesi liikenneministeriön pöydältä oudoille urille

Lahden asemalla nähtäisiin tulevaisuudessa lähinnä lähijunia, jos itärata rakennetaan Porvoon kautta. Katja Luoma

Päijät-Häme on löytänyt eteläisestä Kymenlaaksosta liittolaisen torjuessaan molemmille turmiollista niin sanottua itärataa, toisin sanoen Kouvolan ja Porvoon välille haaveiltua uutta ratayhteyttä.

Sekä Lahden että Kotkan seudulla tyrmistyttiin, kun liikenne- ja viestintävirasto ilmoitti jatkavansa itäisen suunnan ratayhteyden hankeyhtiöneuvotteluja vain itäradan pohjalta. Samalla ministeriö sivuutti täysin Väyläviraston vertailun, jossa nykyisten Lahden kautta kulkevien yhteyksien parantaminen todettiin selvästi hyödyllisimmäksi ja kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi, mitä tulee itäisten junayhteyksien kohentamiseen.

Kolmas vaihtoehto on Helsingistä Haminaan kulkeva rantarata, joten ministeriön tempaus havahdutti myös sikäläiset kunnat toimimaan itselleen tärkeän linjauksen puolesta itärataa vastaan. Se on Lahdelle hyvä uutinen, eikä vain siksi, että rantarata ei juuri kilpaile Lahden kanssa samoista junayhteyksistä.

Kalliiseen hintaansa nähden liki hyödyttömän itäradan haastaminen myös rannikon suunnalta tarjoaa Lahdelle ja Päijät-Hämeelle tilaisuuden korostaa entisestään nykyisten itäyhteyksien parantamisen ylivoimaisuutta muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Tämä tosiasia näyttää jääneen liikenne- ja viestintäministeriöltä ymmärtämättä, tai sitten ministeriö ei ole kenties aluepoliittisista syistä halunnut ottaa sitä kuuleviin korviinsa.

Ministeriö näyttää jo paaluttaneen linjauksen paikalleen.

Lahden ulkopuolellakin ihmetellään, kuinka ministeriö oikoi mutkia ja kenties jopa ylenkatsoi lainsäädäntöä päätyessään jo näin varhain edistämään vain yhtä linjausta, vieläpä heppoisiksi todetuin perustein ja muut vaihtoehdot yksisilmäisesti syrjään lakaisten. Kustannusten ja hyötyjen vertailu on autuaasti unohdettu, samoin ratalain velvoite edistää alue- ja yhdyskuntarakenteen taloudellisuutta rataverkkoa kehitettäessä.

Valtion ja kuntien yhteinen hankeyhtiö voi olla oiva tapa edistää tärkeitä ratahankkeita, mutta se ei oikeuta poikkeamaan lainsäädännöstä, kuten kansanedustaja Johannes Koskinen on aiheellisesti huomauttanut (ESS 2.10.). Nyt ministeriö näyttää jo käytännössä paaluttaneen merkittävän ratalinjauksen paikalleen tuijottaen vain siihen, mistä on luvassa eniten kuntarahoitusta sen suunnittelemiseksi.

Näin on tapahtunut ilman, että hallitukselta saati eduskunnalta olisi kysytty mitään. Menettely on ollut kaikkea muuta kuin demokraattinen, mikä toisaalta tarjoaa Lahden edunvalvojille erinomaisen valtin heidän käännyttäessään valtiovaltaa järkevimmäksi kaikilla mittareilla todistetun ratavaihtoehdon kannalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu