Mikael Hoikkalan Esalainen: Kokemuksia autokaupoilta: Toiset elävät jo 2020-lukua, toiset muuttuvat hitaammin

Mikael Hoikkala

Autokauppa on tänä vuonna elänyt kaksijakoista aikaa. Katsaus uutisiin ja tilastoihin kertoo, että käytettyjen autojen kauppa on käynyt Suomessa mukavasti koronaviruksesta huolimatta tai osittain sen ansiostakin. Syitä ovat todennäköisesti kotimaanmatkailun suosio ja ihmisten halu matkustaa yksityisesti, kun julkisessa liikenteessä vaanii tartuntariski.

Uusien autojen kauppaan kevään moukari-isku jätti pysyvän lommon. Suomessa on tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä rekisteröity runsaat 73 000 uutta henkilöautoa, mikä on yli 16 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Tunnustan olevani vastuussa yhdestä näistä rekisteröinneistä. En tehnyt päätöstä jalomielisen elvytyksen tähden, vaan koska vanhaa menopeliäni odotti tulevalle vuodelle liuta kalliita osahankintoja ja huoltoja. Oli monesta syystä järkevää vaihtaa nyt.

Kaupoilla käydessä järki joutui puntariin. Mikä on välttämätöntä, mikä jokseenkin tarpeellista, mikä silkkaa mukavuudenhalua? En ollut koskaan pitänyt itseäni kovinkaan autoihmisenä, mutta nyt aloin löytää sellaisen sisimmästäni, kun paneuduin hankintaan aika intensiivisesti. Paljon piti ottaa selvää ja esittää kysymyksiä.

Korona söi autokaupasta jopa 90 prosenttia – alalla pelätään nyt, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen vaikeutuu

Automyyjien ammattikunnasta monilla on mielipiteensä tai ainakin mielikuvansa. Myyvät vaikka jääkaappeja eskimoille, tyrkyttävät kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat lisäosat päälle sekä saattavat kertoa valikoidusti totuuksia varsinkin käytetyistä myyntikappaleista. Omakin kokemukseni ensiautoni ostamisesta oli tämänsuuntainen.

Nyt lähdin kaupoille ilman ennakkoluuloja. Enimmäkseen sain erinomaista palvelua, vastauksia kysymyksiini enkä kokenut puistattavaa vedättämistä.

Alle 5 000 eurolla ei saa kuuta taivaalta – lue ohjeet käytetyn auton ostamiseen

Yksi silmiinpistävä piirre kauppiaista jäi kuitenkin mieleen. Noin nelikymppiset ja sitä nuoremmat myyjät olivat suorastaan korostetun asiallisia, kun taas kohdalleni osuneet viisikymppiset ja sitä vanhemmat herrasmiehet edustivat perinteisen sutkia tyyppiä, ja heidän juttuihinsa mahtui asian lisäksi vähän enemmän ilmaa.

Erään kokeneen myyjän kanssa hieroin kauppaa vakavissani. Hän oli erittäin mukava ja kohtelias, mutta jälkikäteen jäin miettimään, ettei hän kertaakaan tainnut kysyä, mitä minä autooni oikeastaan haluan. Hän kertoi puolestani, mitä tarvitsen.

Ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi – syyskuussa päästiin lähes neljännekseen

En tietenkään tee yleistyksiä näiden kokemusten perusteella, vaikka aika monta liikettä ehdinkin kiertää. Mistäpä minä edes tiedän, kummalla myyntityylillä tehdään nykypäivänä parempaa tulosta.

Erään toisen asian tiedän varmaksi. Verkkokaupan merkitys kasvaa tulevaisuudessa yhtä saletisti kuin sähkö yleistyy autojen käyttövoimana. Toisilla autoliikkeillä tieto on kankeasti monen klikin takana, toisten laskurit ja suodattimet tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja ilman että asiakkaan tarvitsee kotoaan poistua. Vaikka kaupat viimeisteltäisiin kivijalkaliikkeessä, hyvä verkkokauppa vähentää koeajorumbaan palavaa aikaa.

Melkoinen määrä aikaa minullakin tähän kului. Päädyin lopulta yksityisleasingiin eräänlaisena välimallin ratkaisuna. Todennäköisesti palaan autokaupoille jo muutaman vuoden sisällä ja odotan silloin näkeväni parempaa.

Autokauppa hiljeni koronapandemian jyllätessä Euroopassa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu