Lukijalta: Koko Päijät-Häme kehittämään maastopyöräilyä – oheispalveluiden tuotteistaminen on iso mahdollisuus

Kristiina Hämäläinen

Päijät-Häme on tunnettu monista eri matkailun mahdollisuuksista, joista luontomatkailu on voimakkaassa kasvussa. Koronaviruksen myötä kotimaan luontoon ovat löytäneet yhä useammat, mutta luontomatkailu on myös suurimpia kansainvälisen matkailun kasvualueita. Yhä useampi hakee arjessa ja lomalla luonnosta vastakohtaa hektisyydelle. Tarvetta on maakunnan yhä monipuolisemmille luontoaktiviteeteille.

Suurimpia kasvavia luontoaktiviteetteja maakunnassamme on maastopyöräily, joka on kasvava pyöräilymatkailun osa-alue. Laji vetoaa eri ikäisiin ja -kuntoisiin ihmisiin. Sitä voi harrastaa yksin tai ryhmässä, ja nykyään myös Suomessa mahdollisuus harrastamiseen on ympärivuotista. Puute on kuitenkin laadukkaista, merkityistä reiteistä.

Maastopyöräilyn mahdollisuudet myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta tuntien on hätkähdyttävää, että Päijät-Hämeessä on tiettävästi vain yksi merkitty reitti, joka sijaitsee Heinolassa. Kuntien rajojen yli meneviä, merkittyjä reittejä ei ole lainkaan.

Houkuttelevalla ja helposti saavutettavalla reittitarjonnalla luodaan paitsi lisää kaikkien liikkujien turvallisuutta, myös rajataan luonnon kulumista ja lisätään luontomatkailun ja -harrastamisen vetovoimaa.

Reittejä suunnitellessa kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon aluetaloudellinen näkökulma. Maastopyöräilijät hyödyntävät samoja majoitus- ja ravitsemuspalveluita kuin muutkin (luonto)matkailijat, mutta he voivat kaivata lisäksi pyörävuokrausta, opastuspalveluita, pyörän pesu- ja huoltomahdollisuuksia, varaosia, turvallista pyörän säilytystä, peseytymismahdollisuuksia tai vaikkapa pyörän ja pyöräilijän kuljetusta johonkin tiettyyn lähtöpisteeseen.

Oheispalveluiden tuotteistaminen osaksi maastopyöräilyä on iso mahdollisuus.

Pitkät kuntien väliset yhdysreitit palvelisivat tarkoitusta parhaiten.

Merkittyjen maastoreittien puutteen lisäksi maakunnan luontoreittien saavutettavuus eri kuntien Internet-sivuilla vaihtelee paljon ja on osassa vaikeasti löydettävissä. Myöskään yleisesti käytössä oleva ja maksuton lipas.fi-sivusto ei pidä sisällään yhtään maakunnan maastopyöräreittiä, mutta se olisi tarkoitukseen valmis ja helppo sivustopohja.

Kuntien rooli asiassa on merkittävä, sillä Metsähallituksen rooli painottuu usein luontomatkailun kehittämiseen suojelualueilla. Maastopyöräilyreittejä tarjoavissa maissa reitistöjen ja oheispalveluiden kehittäminen on pitkälle vietyä, mutta Suomessa ei. Onko tässä mahdollisuus uuden vetovoimatekijän yhteiskehittämiseen?

Hyvät maastopyöräreitit ovat käytännössä jo olemassa olevia väyliä. Jo olemassa olevien polkujen hyödyntämisellä ja osaavalla reittimerkinnöillä sekä niiden nykyaikaisella viestinnällä tilanne kohenisi kohtuullisen helposti.

Koska harrastajat eivät ole kiinnostuneita kuntarajoista, olisi järkevää yhdistää voimat. Pitkät kuntien väliset yhdysreitit palvelisivat tarkoitusta parhaiten. Osaavaa ja luontoa kunnioittavaa apua hankkeeseen on saatavilla paikallisista harrastajista ja yrityksistä.

Kustannukset maastopyöräreittien merkinnöissä liikkuvat muutamissa tuhansissa, ja hankkeeseen on todennäköisesti mahdollista hyödyntää jaossa olevia ympäristöpääkaupungin projektirahoja sekä nyt haussa olevia elyn määrärahoja – vaikka kuntien yhteishakemuksella.

Kirjoittaja on kunnanvaltuutettu ja Päijät-Hämeen maakuntahallituksen varapuheenjohtaja (kok.) Hollolasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.