Lukijalta: Hälyttävän moni ajaa kesät talvet lähes kelvottomilla renkailla

Timo Räsänen

Tapahtui joitakin vuosia sitten lokakuun puolivälissä Helsingissä. Pysähdyin punaisiin liikennevaloihin Mannerheimintiellä, Postitalon edessä. Rumps! Takana ajanut vanhempi herra vei maasturillaan oikean takavilkkuni.

Seuraavana päivänä vein kulkupelini korjattavaksi Kaivokselaan. Sain sijaisauton, jolla matkasin jälleen Manskua myöten töihin. Valoissa ratikkahallin kohdalla jälleen rumps! Peräänajajana tällä kertaa oli nuori opiskelijapoika vanhalla Toyotalla.

Talvi oli yllättänyt. Molemmat kuljettajat olivat liikenteessä kesärenkailla, vaikka tuolloin ensilumi oli peittänyt pääkaupunkiseudun teitä muutaman päivän ajan. Itse ajelin jo talvirenkailla – kitkoilla. Ne olin laittanut alle jo kuun alussa ensimmäisten yökylmien varalta.

Uusi teknologia tuo nastat renkaista esiin tarvittaessa

Autoalan ammattilaisten mielestä on makuasia, millä renkailla ajaa, kunhan renkaat vain ovat hyvässä kunnossa. Kuitenkin hälyttävän moni suomalainen ajaa sekä kesät että talvet lähes käyttökelvottomilla renkailla.

Kitkarenkailla on monia hyviä ominaisuuksia. Niiden käytölle ei ole ajallista rajoitetta. Niiden käyttömukavuus on ylivertainen hiljaisuutensa vuoksi. Ne kuluttavat tiestöä merkittävästi vähemmän, joten ne ovat myös ekologinen vaihtoehto. Lisäksi kitkat ovat kehittyneet vuosien saatossa, ja ne ovat ainoat sallitut renkaat monissa maissa, joissa on talviolosuhteet.

Siksi ihmetyttää, miksi suomalaisista autoilijoista vain yksi kuljettaja viidestä valitsee kitkarenkaat. Edistykseksi voidaan lukea se, että 1.6.2020 Suomessa voimaan tullut tieliikennelaki otti käyttöön uuden liikennemerkin: Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.

Ihmetyttää, miksi suomalaisista autoilijoista vain yksi kuljettaja viidestä valitsee kitkarenkaat.

Moni luottaa vanhoihin talvirenkaisiin kesärenkaina - vaikka tietää turvallisuusriskiksi

Tärkeintä kuitenkin autoilijoiden ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden parantamisen kannalta ovat asenne ja ajonopeuden alentaminen olosuhteiden mukaiseksi. Kuljettajan on pidettävä nopeus sellaisena, että hän säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä kehnoissakin olosuhteissa.

Turvallisin lopputulos syntyy silloin, kun kaikki toimivat sääntöjen mukaan ja ennakoivasti.

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan – esimerkiksi nämä viisi asiaa muuttuivat

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.