Lukijalta: Hoitoalan kutsumusammatti joutui koetukselle

Väsyneet hoitajat

"Herään aamulla, ehkä pirteänä ehkä en. Se on kuitenkin varmaa, että ajatus töihin menosta ahdistaa. Onkohan joku sairaslomalla, kuinka vajaalla joudutaan taas venymään? Ei auta kuin valmistautua taas uuteen 'Mitä tänään keksisin vastaukseksi' -päivään toivoen, että hartiat kestävät eikä kauhean moni potilas hauku viatonta viestintuojaa."

Jo aikaa ennen koronaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä on ajanut alas palveluita ja resursseja toimivalla terveysasemalla. "Kyllä kaikki oli ennen niin paljon paremmin" pitää tällä kertaa valitettavasti paikkansa. Omalääkäri-aluejaon malli palveli niin potilasta kuin hoitavaa tahoakin. Potilas oli tuttu ja turhilta kustannuksilta vältyttiin, koska hoito oli tehokkaampaa.

Lääkäreitä ja hoitajia saatiin terveysasemille nykyistä paremmin, koska maine oli parempi. Hoitajat eivät joutuneet torppaamaan potilaita niin kuin tänä päivänä.

Ei hoitajilla eikä lääkäreillä ole ollut helppoa pitkään aikaan. Korona ei todellakaan helpottanut jo vaikeassa tilanteessa olevia. Vastuualueita on terveysasemalle vain lisätty, vaikka tekijöitä uupuu kokoaikaisesti niin hoitajista kuin lääkäreistäkin.

Akuuttiaikoja on pitänyt vähentää ja "satsata" vastaanottoihin sillä seurauksella, että joudumme ohjaamaan Akuutti24:ään useita akuuttipotilaita päivässä, mistä koituu potilaille päänvaivaa ja lisäkustannusta sekä iso menoerä itse hyvinvointiyhtymälle. Huolimatta kiireettömien vastaanottojen lisäämisestä seuraava vapaa vastaanottoaika on annettu tänäänkin kuuden viikon päähän.

Aamulla 40–60 potilasta on jonossa akuuttiaikoja varten. Hyvinä päivinä on antaa ehkä 15 aikaa, huonoina päivinä ei ainuttakaan. Ei siis yhtäkään.

Huolen potilasturvallisuudesta ja henkilöstön uupumisesta olemme vieneet tietoon ylemmälle taholle saamatta takaisin muuta kuin kiitoksen viestistä.

Puhelinvuorossa oleva hoitaja ottaa harteilleen jokaisen potilaan tuskan ja ahdistuu henkisesti jokaisen kohdalle osuvasta "Meillä ei valitettavasti ole tälle päivälle aikoja"-mantrasta.

Huolen potilasturvallisuuden kärsimisestä sekä hoitohenkilöstön uupumisesta olemme vieneet tietoon ylemmälle taholle saamatta mitään muuta takaisin kuin kiitoksen viestistä.

Huoli on edelleen suuri, erittäin suuri. Hoitohenkilöstön kyynistyminen työhönsä on erittäin vähällä jäädä päälle. Aamulla heräät ja ainoa motivaatio mennä töihin on, että saat edes jonkin verran palkkaa siitä. Kutsumusta ei ole enää näkyvissäkään.

Meidät on koulutettu kolmen vuoden opinnoissa hoitamaan potilasta eettisesti ja näyttöön perustuvalla toiminnalla. Nyt voimme vain toivoa, ettei potilaiden tilanne ehdi pahentua hoitamattomuuden vuoksi, koska potilaan pompottelu eri hoitotahojen välillä on näköjään nykypäivää enenevissä määrin.

Mehiläisen saapuminen ei pelasta tilannetta, päinvastoin. Mehiläinen on pörssiyhtiö, jolle vain raha merkitsee.

Toivomme, että ymmärrätte ehkä hieman tympeän kuuloista puhelun soittajaa, yksin hän on voinut torpata ennen sinua jo kymmenen muuta vastaanottoaikaa toivovaa. Olemme teidän puolellanne. Siksi tämän kirjoitamme. Ja siksi, että edes joku kertoisi totuuden tilanteesta heille, jotka sen ansaitsevat kuulla.

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.